Spillvärme från Frövi kan bli nytt växthusprojekt

BillerudKorsnäs Frövi och företaget WA3RM vill utveckla möjligheten att återvinna spillvärme för att driva växthus och fiskodling i Frövi.

Planen är att BillerudKorsnäs i Frövi bidrar med spillvärme från sin verksamhet för att värma upp ett stort växthus, som byggs av extern part i anslutning till företagets anläggning i Frövi. Där byggs även en fiskodling. I upplägget ingår att ta tillvara och återanvända regnvatten, värme och näring mellan växthus och fiskodling. Kylvatten från fiskodlingen är tänkt att gå tillbaka till BillerudKorsnäs.

En avsiktsförklaring har undertecknats mellan BillerudKorsnäs och WA3RM. Målet är att inom ett år få fram ett tydligt beslutsunderlag.

-  Vi ser att samarbetet kan bli en god affär för alla parter genom resurseffektivitet på flera områden. Det möjliggör även cirkulär produktion, något som ligger helt i linje med vårt hållbarhetsarbete, säger Ingrid Engström, fabrikschef på BillerudKorsnäs Frövi och Rockhammar.

Både Lindesbergs kommun och Linde Energi har varit involverade i de inledande samtalen.

Externa parter för finansiering

När växthus och fiskodling kan finnas på plats i Frövi är för tidigt att säga. För att projektet ska bli möjligt krävs cirka 450 miljoner kronor i externa investeringar. Nu startar WA3RM arbetet med att hitta investerare som vill satsa lokalt.

-  Nu krävs underlag för markanskaffning, bygglov, upphandling samt investeringar. Vi kommer att bjuda in externa parter som har intresse för långsiktighet och hållbart företagande, säger Fredrik Indebetou, Co-founder WA3RM AB.

Den exakta utformningen av växthus och fiskodling beror på vilka externa utförare som rekryteras. En beräkning visar att projektet på sikt kan komma att generera drygt 100 heltidsarbeten.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Ingrid Engström, fabrikschef BillerudKorsnäs Frövi och Rockhammar, tel. 0706 18 42 08

Fredrik Indebetou, Co-founder WA3RM, tel. 0766 45 49 49

WA3RM utvecklar cirkulära och biobaserade verksamheter i industriell skala. Bolaget är sprunget ur European Spallation Source och har tidigare etablerat liknande samarbeten med Findus och Höganäs AB.

BillerudKorsnäs levererar förpackningsmaterial och -lösningar som utmanar konventionella förpackningar för en hållbar framtid. Vi är en världsledande leverantör av nyfiberbaserat förpackningsmaterial och har kunder i över 100 länder. Företaget har åtta produktionsanläggningar i Sverige, Finland och Storbritannien och cirka 4 500 anställda i över 13 länder. BillerudKorsnäs omsätter ca SEK 23,7 miljarder och är noterat på Nasdaq Stockholm. www.billerudkorsnas.se