Motorbranschens Sverigemästare har krönts i årets Yrkes-SM

Sveriges bästa unga yrkesarbetare inom motorbranschen har idag korats under årets Yrkes-SM i Uppsala inom grenarna personbilsteknik, bilskadeteknik, lastbilsteknik, maskinteknik och fordonslackering. Vissa av de svenska mästarna kommer ha möjlighet att representera motorbranschen i Yrkes-EM i Budapest, Ungern, senare i år och Yrkes-VM i Kazan, Ryssland, år 2019.

Vinnarna fr.v: Alexander Olofsson, Oskar Thulin, Anna Widholm, Ante Olofsson och Mathias Röstberg.

"Det har varit mycket spännande att följa de tävlande under dessa intensiva dagar. Deras omfattande engagemang och deras otroliga kunskap inom sina respektive yrken utmärker dem som goda ambassadörer för att få fler unga att bli intresserade av motorbranschen", säger Johanna Linder, branschutvecklare på Transportföretagen och tävlingsledare för bilproffs.se

Det råder idag stor brist på personal inom motorbranschens yrken. Enligt 2017 års branschrekryteringsundersökning kommer det behövas 5 800 personer under den kommande treårsperioden. Inom kort kommer 2018 års undersökning att presenteras men prognosen visar att behovet inte har minskat.

"Den stora efterfrågan på arbetskraft innebär att så gott som alla som fullföljer och avslutar sina studier inom gymnasieskolans fordonstekniska utbildningar får jobb. I detta perspektiv är samtliga tävlande idag vinnare på arbetsmarknaden", säger Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.

"Vi behöver locka fler unga till att välja våra yrkesutbildningar och detta kräver att utbildningen behöver vara av hög och god kvalitet, som därutöver matchar företagens behov. Här pågår ett kontinuerligt arbete mellan bransch, skola och politiska beslutsfattare", avslutar Caj Luoma.

Vinnarna 2018

Personbilsteknik: Alexander Olofsson, Örnsköldsvik

Bilskadeteknik: Oskar Thulin, Genarp

Lastbilsteknik: Ante Olofsson, Offerdal

Maskinteknik: Mathias Röstberg, Östersund

Fordonslackering: Anna Widholm, Köping

Fakta

• Under tre dagar har ungdomar upp till max 21 år tävlat i en mängd olika yrkeskategorier, bl.a. inom fordonsteknik.
  • Förutom att ta medalj i SM har de tävlande också chansen att få representera det svenska Yrkeslandslaget vid nästa Yrkes-EM 26-28 september i år i Ungern och/eller Yrkes-VM i augusti 2019 i Ryssland.
  • Mer information finns att hitta här https://bilproffs.se/aktiviteter/yrkestavlingar/yrkes-sm/yrkes-sm-2018/

För mer information kontakta Shashika Sellgren, kommunikatör på Transportföretagen, shashika.sellgren@transportforetagen.se eller 072-214 82 89

Företagsinformation

Motorbranschens yrkesnämnder, Motorbranschens Yrkesnämnd (MYN) och Lackerarnas Yrkesnämnd (LYN), är samarbetsorgan i yrkesutbildnings- och kompetensförsörjningsfrågor mellan Motorbranschens Arbetsgivareförbund och IF Metall resp. Svenska Målareförbundet.

Verksamheten bedrivs under varumärket Bilproffs.se.

Taggar: