Rekord för e-påminnelse och tidsbokning på Internet

Succé för tjänsterna internetbokning och påminnelse via e-post Över 100 000 tidsbokningar gjordes på Bilprovningens hemsida i januari. Det är rekord och drygt en tredjedel av alla bokningar den månaden. Hemsidan utvecklas löpande och nu kan man få påminnelse via e-post så man inte missar sin tid. Det skickas cirka 23 000 e-påminnelser varje dag. 108 000 stycken eller drygt 33 procent bokade sin besiktningstid via Bilprovningens hemsida i januari 2003, det är en 50 procentig ökning mot 2002. Tjänsten har blivit en stor framgång, mycket tack vare den enkla hanteringen. Stationen i Sollentuna i Stockholm hade flest internetbokningar med 47 procent tätt följd av Lund på 46,9 procent. - Idag kan samtliga fordon upp till 7 ton, MC, släpvagnar och husvagnar boka tid via hemsidan. Vi utvecklar tjänsten löpande och i februari planerar vi att släppa på kombibokning, det vill säga att man bokar en tid så man kan besikta både bil och släp samtidigt, säger Bilprovningens bokningschef, Lena Lantz. Redan idag finns möjlighet för alla fordonsägare att beställa en e- postpåminnelse. Även de som bokar sin tid per telefon kan göra det genom att i efterhand gå in på Bilprovningens hemsida och knappa in sitt registreringsnummer, sin e-postadress och vilken dag och tid man vill ha påminnelsen. - Servicen förbättras till våra kunder genom e-påminnelsen och minskar samtidigt risken att vi står med outnyttjade tider vilket kunderna också vinner på, E-påminnelsen är tillgänglig för alla fordonstyper så vi räknar med en fortsatt ökning även här, avslutar Lena Lantz. Ytterligare information lämnas av: Informationschef Christina Almgren tfn 0736-88 22 09 christina.almgren@bilprovningen.se Bokningschef Lena Lantz tfn 0702-30 16 22 lena.lantz@bilprovningen.se Fakta om Bilprovningen Trafiksäkerhet, miljö och fordonsekonomi är kärnan i vår affärsidé. Medarbetare: 2200 Dotterbolag:, Bilprovningen Test och Information AB Stationer: 177 Aktieägare: Svenska staten 52%, bilförsäkringsföretagen, Motorbranschens riksförbund Besiktningar 5,3 miljoner m.fl. branschorganisationer. per år: Omsättning, 1 300 mkr 2001: ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/07/20030207BIT00880/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/07/20030207BIT00880/wkr0002.pdf