BIMobject® ingår partnerskap med ARCOM, utgivare av MasterSpec®

BIMobject Inc., dotterbolag till BIMobject AB, meddelar idag att de har ingått ett exklusivt avtal om samarbete för integration av BIM-objekt till ARCOM för användning i ARCOMs molnlösning för byggnadsbeskrivningar, ARCOM One. Avtalet är ett löpande avtal.

ARCOM är en ledande expert inom byggnadsbeskrivningar och används av 60 000 arkitekter och föreskrivande led i USA. MasterSpec®, som är en av ARCOMs produkter, är den ledande amerikanska källan för beskrivningar för produkter som används för all offentlig upphandling. 80% av de ledande arkitektur- och teknikföretagen i USA använder MasterSpec®, en produkt ursprungligen framtagen av American Institute of Architects (AIA), som betraktas som branschens främsta resurs för professionellt skrivna beskrivningar.

Alla digitala produkter som finns publicerade hos BIMobject kommer att integreras och kanaliseras exklusivt in i ARCOM One's plattform, så att deras användare får omedelbar tillgång till alla digitala produkter som återfinns på BIMobject Cloud. ARCOMs beskrivningar blir direkt tillgängliga i BIMobject's molnlösning, allt för att underlätta för användarna och tillverkarna att matcha produkter och att bli föreskriven.

Det övergripande värdet av partnerskapet ligger i den samverkan mellan teknikplattformarna som kommer att skapas för de båda företagen. Detta är en marknadsledande källa till både BIM-objekt och specifikationer för den amerikanska marknaden som nu blir sammanlänkade. De båda företagen ser flera synergier, där de stärker sin marknadsposition och ger en mer komplett lösning för både användare och tillverkare. För BIMobject Inc. är detta en mycket viktig samarbetspartner för att nå de amerikanska tillverkarna och användarna.

"This is a great day for the commercial building and construction industry," säger Doug Bevill, President för BIMobject Inc. "Our partnership with ARCOM moves members of our industry closer to a more digital and integrated environment that creates substantial value for all parties. In my 30+ years as a building product executive, there has never been a digital specification platform of this caliber offered anywhere in the world, and I am humbled that ARCOM has chosen BIMobject as the exclusive developer, host and distributor of BIM content."

"MasterSpec provides specifiers time-saving access to reliable, unbiased product information to help them write high-quality specifications. It is only logical that we include high-quality 3D objects for our clients who prefer to work with BIM software technology, and BIMobject is the preeminent global provider of such content," säger Christopher Bushnell, VD för ARCOM. "Our alliance with BIMobject further expands the tools we provide to ARCOM clients, as well as adding tremendous value to BIM users."

Stefan Larsson, Grundare & VD - BIMobject AB
info@bimobject.com

Denna information är sådan information som BIMobject AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 augusti 2016 kl. 14:30 CET.

Doug Bevill, President - BIMobject, Inc.
314-797-5085
usa@bimobject.com

ARCOM
Angelica Matinkhah, Assoc. AIA, CSI
Vice President, Marketing and Sales
amatinkhah@arcomnet.com | 800.424.5080

Om ARCOM MasterSpec® :
ARCOM är experter inom beskrivningar och publicerar uteslutande MasterSpec®, vilket är en produkt av American Institute of Architects (AIA) som når ut till över 60.000 designproffs som är involverade i byggprojekt. ARCOM äger och publicerar SpecText® som används av ingenjörer för infrastrukturprojekt, bland annat verktyg och utrustning för vatten och avlopp. ARCOM erbjuder omfattande information om produkter och tillverkare via molnbaserade beskrivningsresurser, anpassade tillverkarspecifka product beskrivningar samt genom plattformen SpecBuilder Expert. ARCOM's innovativa programvaruverktyg och resurser förenklar avsevärt beskrivningsskapande, forskning och projektledning. Följ ARCOM på Facebook, Twitter, Linkedin och deras blogg.

Om BIMobject AB:
BIMobject AB är med sitt molnbaserade content management system för BIM-objekt, en "game changer" för byggindustrin världen över.

BIMobject är ett innovativt teknologiföretag som ligger i framkant vad gäller digitaliseringen av byggprodukter och material. Detta genom att tillgängliggöra produktinformation som kan omvandlas till kunskap tidigt i BIM-processen. Det gör det möjligt att industrialisera byggindustrin och ha stort inflytande över design, produktval, konstruktion, svinn, energi, kostnader, kvalitet och logistik.

Våra unika lösningar för tillverkare av byggnads- och interiörprodukter erbjuder utveckling, hosting, underhåll, administration och publicering av digitala kopior av tillverkares produkter - BIM-objekt. Webbtjänsterna för digital marknad- och pre-sales som BIMobject Cloud erbjuder, kanaliseras och integreras via appar till CAD/BIM-applikationer för att skapa direkta affärsrelationer och kommunikation världen över.

BIM-objekten integreras i informationsmodellen genom hela processen och beskriver byggnaden och dess delar i detalj, därmed ökar chanserna för att bli föreskriven för de produkter som finns tillgängliga i BIMobject Cloud.

BIMobject® - Vinnare av 2013 Red Herring 100 Global
BIMobject AB (publ) - Nasdaq Stockholm First North - Ticker: BIM

Sedermera Fondkommission är bolagets Certified Adviser.