BIMobject AB: BIMobject släpper sina BIMobject® Apps som gratis källkod

BIMobject AB (BIMobject) meddelar idag att BIMobject® Apps kommer att erbjudas som gratis källkod. För att stärka företagets position som global ledare inom digitala byggprodukter, produktinformation och distribution av BIM-objekt kommer BIMobject nu att ge andra bolag möjligheten att bygga Apps för molnplattformen BIMobject® Cloud med hjälp av en gratis källkod från BIMobject.

Sedan 2012 har BIMobject byggt ett antal Apps som integrerar hela BIMobject® Cloud i olika typer av BIM-mjukvara som bland annat Trimble SketchUp, Graphisoft ArchiCAD och Autodesk Revit/AutoCAD. Dessa Apps har laddats hem och installerats av användare fler än  150 000 gånger och skapat full integration i deras respektive BIM-mjukvara. Apps ökar användarens produktivitet genom att underlätta sökandet och jämförandet av produkter före nedladdning, ge möjlighet för uppdatering och tillägg av information, samt möjliggöra kommunikation.

BIMobject® Apps är även en avgörande del av plattformen BIMobject® Hercules. Till skillnad från BIMobject® Cloud riktar sig denna lösning till storskaliga verksamheter som större konsultbyråer, fastighetsägare, regeringar och byggentreprenörer. Den kostnadsfria källkoden gör att dessa stora verksamheter kan förbättra Apps-funktionerna ytterligare genom att lägga till, ta bort eller modifiera egenskaperna. Resultatet blir en skräddarsydd Apps-version som tillgodoser  de specifika behoven inom en viss verksamhet.

"En av våra kärnprinciper här på BIMobject är skalbarhet. BIMobject® Apps är bland de mest avancerade lösningarna för BIM-integration, och nu har de fått mängder med plats för tillväxt. De kan användas antingen internt eller för att skapa mer värde hos existerande Apps-funktioner. Detta kommer att tänja på gränserna för vad som kan uppnås med hjälp av integrerad digital produktinformation", säger Stefan Larsson, VD och grundare för BIMobject.

BIMobject avser att stärka sin position som världens mest populära plattform för BIM-content. BIMobject® Cloud fungerar som en så kallad Single Source of Truth, alltså en enda informationskälla med tillförlitliga uppdateringar, för de över 550 000 registrerade användare och fler än 1 000 tillverkare av byggprodukter som samlas där. Bolaget strävar efter att erbjuda tillverkarna de mest dynamiska tjänsterna för digitalt content och på så vis bilda en kraftfull digital strategi som levererar produktinformation tidigare i BIM-processen.

Genom att använda BIMobject® Apps för att koppla BIM-mjukvara till BIMobject® Cloud skapas ett obrutet flöde av information och ett mer effektivt arbetsflöde, varför BIMobject har investerat avsevärda resurser i sina Apps. På senare år har tillverkare av BIM-mjukvara som exempelvis Vectorworks, Allplan och Archline erhållit källkoden inom ramarna för särskilda avtal för att fullt kunna integrera sin teknologi med BIMobject® Cloud.

Nu har bolaget fattat det strategiska beslutet att ge bort källkoden och göra den tillgänglig för fler intressenter i BIM-processen, som till exempel stora designbyråer, byggherrar, regeringar och andra storskaliga tredjepartsutvecklare. Detta kommer att stärka BIMobjects position på den globala marknaden ytterligare och bredda användarbasen. Större verksamheter kommer att kunna använda Apps och BIMobject® Cloud för effektiv intern standardisering.

"Vissa av våra konkurrenter tar betalt av sina app-användare. Vi bestämde oss för att gå i motsatt riktning, därför att vi tror på att göra våra lösningar lättillgängliga och användbara för alla användare i den globala BIM-communityn", säger Stefan Larsson.

Källkoden kommer att tillhandahållas mot ansökan efter utvärdering av den sökandes planerade användning, då koden inte kommer att delas ut till konkurrenter eller för att skapa konkurrerande tjänster. BIMobject kommer att fortsätta utveckla och lägga till funktioner till den nuvarande Apps-standarden som kommer att samexistera med den nya strategin och komplettera det molnbaserade API för utvecklare som nu finns tillgängligt för BIMobject® Cloud.

Louise Otto - presskontakt
Email: info@bimobject.com

BIMobject® är ett svenskt teknologiföretag med global närvaro som ligger i framkanten av byggindustrins digitalisering. BIMobject erbjuder en molnbaserad plattform som genom kraftfull teknologi tillgängliggör digital produktinformation - Building Information Modelling (BIM) - som kan användas tidigt i byggprocessen för att visualisera, konkretisera och analysera. Plattformen samlar dessutom in värdefull data som möjliggör effektivisering av byggindustrin genom hela produktlivscykeln. Smartare design och konstruktion leder till bättre produktval, minskat svinn och mer effektiv logistik under byggprocessen. Samtidigt gynnas fastighetsförvaltningen av högre kvalitet, bättre energianvändning och lägre driftkostnader.

BIMobject är idag verksamt på ett stort antal marknader och har en global tillväxtstrategi. Bolagets erbjudande består av utveckling, hosting, underhåll, administration och publicering av digitala kopior av tillverkares produkter: BIM-objekt. Kunderna är tillverkare av bygg- och interiörprodukter som marknadsför dessa via BIMobject® Cloud. Användarbasen består främst av arkitekter, designers och konstruktörer som via CAD/BIM-applikationer, appar och webbtjänster får tillgång till BIMobject® Cloud. BIM-objektet integreras i en detaljerad modell av byggnaden, vilket i sin tur ökar chansen att den verkliga produkten föreskrivs för projektet.