BIMobject AB: BIMobject släpper API för plattformen BIMobject® Cloud

Idag tillkännager BIMobject AB (BIMobject) att företaget släpper sitt Application Program Interface (API) för plattformen BIMobject® Cloud. Det innebär nya möjligheter för tillverkare, mjukvaruutvecklare och andra tredjeparts-aktörer att skapa integrationer med plattformen.

För tillverkare av byggprodukter medför tillgången till BIMobjects API en rad nya möjligheter att använda den BIM-data som tillhandahålls på bimobject.com. Tillverkare kan nu övergångslöst integrera sina BIM-objekt och sin produktinformation direkt i sina egna hemsidor och bygga integrationer med e-handelslösningar och andra applikationer som kan ansluta via API.

"Att vi släpper BIMobjects API innebär att vår plattform nu tillåter kommunikation mellan applikationer. Samtidigt bibehålls plattformens viktiga och centrala roll som Single Source of Truth, vilket betyder att informationen inte förändras eller kopieras utan är pålitlig och uppdaterad", säger Ben O'Donnell, Chief Technology Officer på BIMobject.

För leverantörer och distributörer innebär tillgången till BIMobjects API att de enkelt kan hämta produktinformation till sina egna e-handelslösningar. För leverantörer av data och information innebär tillgången till BIMobjects API att de kan erbjuda sina målgrupper värde i form av möjlighet till nedladdning, produktinformation och förhandsvisningar i 3D.

"Via vårt API får tillverkarna möjlighet att bygga alla typer av webbaserade kataloger som är fullt synkroniserade med BIMobjects databas, vilket innebär att de alltid är korrekta och uppdaterade. Leverantörer, distributörer och återförsäljare kan bygga avancerade produktkataloger med sina egna front end-system och integrera dem i sina säljsystem online. Det här är början på en ny era för vår plattform och för möjligheterna att skräddarsy och integrera den i andra lösningar", säger Ben O'Donnell.

Med tillgång till BIMobjects API blir det även möjligt för tredjepartsaktörer och mjukvaruutvecklare att integrera innehållet på BIMobjects plattform med sina egna BIM-applikationer, och att ge sina användare direkt tillgång till den stora mängd digitalt innehåll och data som finns på bimobject.com. BIMobjects API kan nås via mobilapplikationer, webapplikationer och desktopversionerna av alla verktyg. Via BIMobjects API kan nu även verktyg för konfigurering, kalkylering och simulering, inklusive smartphones och verktyg för AR och VR, aktiveras för direkt kommunikation med plattformen.

"I takt med att nya applikationer utvecklas runt om i världen och ökar i antal, kommer även tillverkarnas möjligheter till exponering att öka. Det innebär att deras produkter snabbare blir synliga på ett globalt plan, och att deras produktinformation kommer att integreras i den digitala beslutsprocessen på ett sätt som går långt bortom mjukvara för BIM och CAD", säger Ben O'Donnell.

Louise Otto - presskontakt
Email: info@bimobject.com

BIMobject® är ett svenskt teknologiföretag med global närvaro som ligger i framkanten av byggindustrins digitalisering. BIMobject erbjuder en molnbaserad plattform som genom kraftfull teknologi tillgängliggör digital produktinformation - Building Information Modelling (BIM) - som kan användas tidigt i byggprocessen för att visualisera, konkretisera och analysera. Plattformen samlar dessutom in värdefull data som möjliggör effektivisering av byggindustrin genom hela produktlivscykeln. Smartare design och konstruktion leder till bättre produktval, minskat svinn och mer effektiv logistik under byggprocessen. Samtidigt gynnas fastighetsförvaltningen av högre kvalitet, bättre energianvändning och lägre driftkostnader.

BIMobject är idag verksamt på ett stort antal marknader och har en global tillväxtstrategi. Bolagets erbjudande består av utveckling, hosting, underhåll, administration och publicering av digitala kopior av tillverkares produkter: BIM-objekt. Kunderna är tillverkare av bygg- och interiörprodukter som marknadsför dessa via BIMobject® Cloud. Användarbasen består främst av arkitekter, designers och konstruktörer som via CAD/BIM-applikationer, appar och webbtjänster får tillgång till BIMobject® Cloud. BIM-objektet integreras i en detaljerad modell av byggnaden, vilket i sin tur ökar chansen att den verkliga produkten föreskrivs för projektet.