BIMobject AB: BIMobject tillhandahåller miljö- och hållbarhetsdata i samarbete med FED Spinoff

Idag tillkännager BIMobject AB (BIMobject) och FED Spinoff - Future Environmental Design (FED) att parterna ingått ett samarbetsavtal med syftet att utveckla nya funktioner och tjänster för att via BIMobjects molnbaserade plattform tillhandahålla produktinformation om miljö och hållbarhet. Detta kommer att göra det möjligt för tillverkare att erbjuda produktinformation som gäller miljö och hållbarhet. Det kommer även att göra det möjligt för designers att göra hållbarhetsberäkningar och simuleringar för BIM-baserade projekt.

Syftet med samarbetet är att berika BIM-objekt på BIMobjects molnplattform BIMobject® Cloud med data från miljö-och hållbarhetscertifieringar. Detta kommer att göra det möjligt för designers och arkitekter att göra grundliga och tillförlitliga beräkningar av de miljöeffekter deras BIM-modeller och byggprojekt kommer att ha, baserat på tillförlitlig och verifierad information om BIM-objekt och byggmaterial. Denna information kan sedan kombineras med information om till exempel geografiskt läge, transporter och försörjningskedja för att beräkna den totala miljöeffekten av ett projekt genom hela livscykeln, från tillverkning och användning till återvinning eller annan hantering i produktens slutskede.

Målet är att tillhandahålla arkitekter och designers miljöinformation från alla tillgängliga hållbarhetscertifieringar som släppts i enlighet med standarderna ISO 14025 och EN 15804 (EPD) eller ISO 14040 (LCA). Särskild fokus kommer att ligga på EPD (Environmental Product Declaration) och Livscykelanalys.

"Detta är en mycket positiv utveckling som kommer att hjälpa oss att driva byggindustrin mot mer hållbara byggprocesser. I framtiden kommer miljöprestanda att utgöra viktiga urvalsparametrar för designers, vilket i sin tur kommer att uppmuntra distributörer att möta hållbarhetsstandarder och att skaffa rätt certifieringar. Vi har bara en planet, och byggbranschen måste ta sitt ansvar vad gäller att välja de material och produkter som har minst negativ miljöeffekt utifrån ett livscykelperspektiv", säger Stefan Larsson, VD och grundare för BIMobject.

Med målet att strategiskt påverka policy-beslut och investeringar samt att definiera önskvärda riktmärken förespråkar FED Spinoff användningen av metoder baserade på Livscykelanalys som primärt operativt verktyg.

"FED Spinoff arbetar för att introducera hållbarhetsprinciper i bygg- och designarbete genom ett strategiskt tillvägagångssätt baserat på användandet av Building Information Modelling (BIM). Samarbetet med BIMobject är ett naturligt nästa steg i processen mot att göra miljödata mer lättillgänglig för designers och arkitekter", säger Costantino Menna, projektledare på FED Spinoff.

Louise Otto - presskontakt
Email: info@bimobject.com

BIMobject® är ett svenskt teknologiföretag med global närvaro som ligger i framkanten av byggindustrins digitalisering. BIMobject erbjuder en molnbaserad plattform som genom kraftfull teknologi tillgängliggör digital produktinformation - Building Information Modelling (BIM) - som kan användas tidigt i byggprocessen för att visualisera, konkretisera och analysera. Plattformen samlar dessutom in värdefull data som möjliggör effektivisering av byggindustrin genom hela produktlivscykeln. Smartare design och konstruktion leder till bättre produktval, minskat svinn och mer effektiv logistik under byggprocessen. Samtidigt gynnas fastighetsförvaltningen av högre kvalitet, bättre energianvändning och lägre driftkostnader.

BIMobject är idag verksamt på ett stort antal marknader och har en global tillväxtstrategi. Bolagets erbjudande består av utveckling, hosting, underhåll, administration och publicering av digitala kopior av tillverkares produkter: BIM-objekt. Kunderna är tillverkare av bygg- och interiörprodukter som marknadsför dessa via BIMobject® Cloud. Användarbasen består främst av arkitekter, designers och konstruktörer som via CAD/BIM-applikationer, appar och webbtjänster får tillgång till BIMobject® Cloud. BIM-objektet integreras i en detaljerad modell av byggnaden, vilket i sin tur ökar chansen att den verkliga produkten föreskrivs för projektet.

About FED Spinoff
FED Environmental Design was established in 2015 as a spinoff of University of Naples Federico II. Promoted by young researchers, FED adds value to the research activities conducted since 2007 at the Department of Structures for Engineering and Architecture and focused on sustainability in construction industry as well as on Building Information Modeling (BIM) methodologies supporting the sustainable integrated design. Therefore, FED's mission is to provide specialized services of integrated design by means of BIM-based methods combined with Life Cycle Assessment methodology, applied to construction materials, processes and buildings.