Bio-Works bekräftar ny order från Nemysis Limited värd 2,1 miljoner SEK

Idag har Bio-Works Technologies AB bekräftat att de har fått en ny order från Nemysis Limited, ett irländsk bolag som utvecklar enzymatiska lösningar för glutenintolerans. Ordern som är värd €203K (2,1 miljoner SEK) är bekräftad för leverans i kvartal fyra i år.

”Vi är stolta att Nemysis Limited har valt Bio-Works för att leverera reningslösningar till deras produktion. Både Nemysis och Bio-Works är bolag som arbetar för utveckla och kommersialisera nya teknologier,” säger Jonathan Royce, VD på Bio-Works Technologies. ”Därför är det roligt att Nemysis har valt att använda en ny Bio-Works produkt som lanserades ifjol.”

Nemysis Ltd, ett hälso- och läkemedelsbolag, är fokuserade på kosttillskott och farmaseptiska lösningar som skyddar mot negativa konsekvenser av näringsbrist, -intolerans och -känsligheter. De har extra fokus på behovet att skydda människans mikrobiom. Nemysis nya E40 endopeptidase är resistent mot magsyra, trypsin och chymotrypsin. Den är bevisad att bryta ned samtilga epitoper av gluten som stimulerar immunförsvaret och botar därmed inflammation som uppstår på grund av glutenkänsliga och hyper-responsiva T-celler. Därför är E40 lämpad för enzymatisk behandling av intolerans och -känslighet mot gluten. Nemysis nya järn nanopartikel är den första naturliga substans som efterliknar ferritin vilket korrigerar järnbrist och anemi hos människor utan att negativt påverka magens mikrobiom. Säkerhet och effektivitet har bevisats i kontrollerade kliniska studier.

Bio-Works är ett bioteknikbolag som utvecklar, producerar och säljer innovativa separationsmedieprodukter baserade på agaros för att rena proteiner, peptider och andra biomolekyler. Bolagets produkter används huvudsakligen för att rena biologiska läkemedel och diagnostiska produkter, från forskningsfasen till produktion i stor skala. Produkterna säljs globalt dels genom den egna organisationen, dels via distributörer. Bio-Works anläggning är i Uppsala Business Park i Uppsala, Sverige.

Bolagets aktie är noterad på First North. FNCA Sweden AB är Certified Adviser, +46 (0) 8-528 00 399, info@fnca.se.

Denna information är sådan som Bio-Works Technologies AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-09-28 13:27 CET.