BioGaia utökar samarbetet med Nestlé

Sedan 2008 har BioGaia och Nestlé ett samarbete gällande modersmjölksersättningar. Efter att nu ha undertecknat flera nya avtal har parterna fördjupat samarbetet ytterligare. Avtalen är av stor strategisk betydelse för BioGaia eftersom de, i tillägg till det utökade samarbetet, skapar ett större finansiellt utrymme för BioGaia att satsa ytterligare på det egna varumärket, framtagandet av nya egna produkter, forskning kring nya indikationer samt dessutom innebär möjligheter till ökad distributionen av produkter under BioGaia-varumärket. Det finansiella tillskottet ger styrelsen ytterligare utrymme att föreslå en generös utdelningspolicy.

Avtalen innebär att Nestlé förvärvar en licens, för den resterande patenttiden, att använda BioGaias probiotika Lactobacillus Reuteri inom modersmjölksområdet för EUR 50,8 miljoner. Beloppet erläggs över 5 år och omfattar en första betalning om EUR 40 miljoner, som kommer att redovisas som intäkt i första kvartalet 2012. De resterande betalningarna om EUR 10,8 miljoner erhålls och redovisas när definierade delmål uppnåtts. I tillägg har Nestlé ingått ett optionsavtal med BioGaia för att kunna utöka användningen av Reuteri även inom andra produktområden.

Därutöver arbetar Nestlé och BioGaia med ytterligare projekt som omfattar bl.a. utveckling av innovativa produkter inom barnnutrition och andra nutritionskategorier samt distribution av produkter under BioGaia-varumärket på nya marknader. Projekten kommer att offentliggöras vid lämpliga tidpunkter närmare lansering.

Som en konsekvens av försäljningen av licensen bedömer BioGaia att intäkterna från Nestlé under 2012, exkluderande licensbetalningen, kommer att motsvara ca 50 % av försäljningen under 2011, för att under 2013 vara nära 2011 års nivå. Från och med 2014 bedöms försäljningen vara högre än under 2011.

"Samarbetet med Nestlé har utvecklats till ett nära partnerskap och vi är väldigt glada att kunna erbjuda Nestlé lösningar som är unika och effektiva. Vi ser fram emot att utveckla samarbetet ytterligare. Dessutom är försäljningen av licensrättigheterna som sådan en mycket attraktiv affär för BioGaia då vi genom det nya avtalet har säkerställt intäkter som annars inte hade varit garanterade under det ursprungliga kontraktet. De nya projekten med Nestlé kan också skapa ytterligare affärsmöjligheter med andra kunder inom flera områden och öka försäljningen av produkter under BioGaia-varumärket", säger Peter Rothschild vd, BioGaia AB.

Peter Rothschild, vd, BioGaia: 08 555 293 00 eller 0708-30 65 40
Urban Strindlöv, vice vd, BioGaia: 08 555 293 00 eller 0709-510151

BioGaia offentliggör denna information i enlighet med Lag om Värdepappersmarknaden. Informationen lämnades till offentliggörande den 15 februari 2012 klockan 8:00.

BioGaia är ett bioteknikföretag som utvecklar, marknadsför och säljer probiotiska produkter med dokumenterade, positiva hälsoeffekter. Produkterna är huvudsakligen baserade på Lactobacillus reuteri som har probiotiska, hälsofrämjande, effekter. Moderbolaget BioGaia ABs B-aktie är noterad på Nordiska börsen i Stockholm, listan för medelstora bolag. www.biogaia.se