Delårsrapport 1 januari – 31 mars 2010

• En riktad nyemission som tillfört bolaget 150 MSEK före transaktionskostnader genomfördes i februari. • I mars ingicks ett produktsamarbete med Human Genome Sciences för utveckling och kommersialisering av terapeutiska antikroppar. • En fas I studie med produktkandidaten BI-505 för behandling av multipelt myelom inleddes vid årsskiftet. • Rörelsens intäkter januari - mars 2010: 15,1 miljoner kronor (36,8 inklusive BioInvents andel 21,7 av den första milstolpsersättningen avseende TB-403). • Kortfristiga placeringar samt kassa och bank per 31 mars 2010: 179,1 miljoner kronor (192,3). • Kassaflöde från den löpande verksamheten och investeringsverksamheten januari - mars 2010: -49,3 miljoner kronor (-20,1). • Resultat efter skatt januari - mars 2010 uppgick till -37,9 miljoner kronor (-34,7) och resultat efter skatt per aktie uppgick till -0,65 kronor (-0,62). BioInvent är ett forskningsbaserat läkemedelsföretag med fokus på framtagning och utveckling av antikroppsläkemedel. I dag driver bolaget innovativa läkemedelsprojekt främst inom trombos, cancer och åderförkalkning. VD:s kommentarer Med den emission vi genomförde i februari har vi stärkt förutsättningarna för att vidareutveckla vår projektportfölj och utnyttja de affärsmöjligheter denna och vår teknologiplattform representerar. Vårt avtal med Human Genome Sciences visar vår målsättning att bredda vår produktportfölj med nya läkemedelskandidater. Samarbetet inriktas i ett första skede på inflammatoriska sjukdomar och är ett exempel på hur vi genom ett samarbete kan skapa förutsättningar för att bredda vårt deltagande i flera nya innovativa läkemedelskoncept. Parallellt med att vi etablerar starka allianser med andra bolag fortsätter vi att knyta till oss akademiska grupper med projekt och teknologier som kan skapa förutsättningar för nya läkemedelsprojekt. Inom ramen för sådana samarbeten har projekt igångsatts med utgångspunkt i intressanta mekanismer inom cancer och diabetesområdet. I och med att BI-505 tog steget in i klinisk utvecklingsfas har vi nu fyra kliniska projekt. Både produktkonceptet som sådant och den internt utvecklade screeningteknologi som ledde till upptäckten av produktkandidaten har på den senaste tiden rönt stort intresse. Vi avslutade föregående år med ökade insatser för att utveckla den egna läkemedelsportföljen. Vi avser att under innevarande år ta ytterligare steg med sikte på att stärka denna och bolagets profil som en stark utvecklingsorganisation inom antikroppsläkemedel. Dessa ambitioner tillsammans med förväntningarna på kommande milstolpar i form av rapportering av kliniska resultat och start av nya kliniska fas ll-studier gör att vi ser med stor tillförsikt på 2010. Lund, Svein Mathisen