BioInvent utökar sin pipeline med nya utvecklingsprogram inom solida tumörsjukdomar

Report this content
  • Mål att utöka med tre kliniska program inom solida tumörsjukdomar, med start H1 2019
  • BioInvent anordnar kapitalmarknadsdag i Stockholm den 10 december för att ge information om befintliga program och bakgrund till nya program
  • Bolaget genomför ett omfattande program med investerarmöten i USA, Europa och Israel under oktober-november

Lund, Sverige – 16 oktober 2018 – BioInvent International AB (OMXS: BINV) meddelade idag sin avsikt att inleda tre nya kliniska program inom solida tumörsjukdomar. Förutom de tidigare beskrivna programmen (BI-1206 + rituximab prognostiserade toplineresultat H1 2020; och samarbetena med Transgene och Pfizer), och under förutsättning av framgångsrika prekliniska resultat och tillräckliga finansiella resurser, avser BioInvent att utveckla följande program inom solida tumörsjukdomar: anti FcγRllB-antikropp/anti-PD1-antikropp – prognostiserad start fas l/lla H1 2019; BI-1607, en anti FcγRllB-antikropp/check point inhibitor – prognostiserad start fas l proof of concept-studie H2 2019; BI-1808 (anti-“EmergingTNFRS”-antikropp) +/- anti-PD1-antikropp – prognostiserad start fas l H1 2020.

Den 10 december har BioInvent nöjet att bjuda in investerare, analytiker och media till bolagets kapitalmarknadsdag på IVA konferenscenter, Grev Turegatan 16 i Stockholm klockan 14.00-16.00. BioInvent har gjort en samordnad satsning under de senaste månaderna för att omforma sin equity story för att bättre lyfta fram bolagets värdedrivande faktorer - styrkan i sin plattform för läkemedelsforskning, de vetenskapliga och kliniska skälen att fokusera på Fc-gamma-receptorer inom cancerimmunterapi och dess ledande roll inom detta område, det omfattande medicinska behovet inom de cancerindikationer som bolaget arbetar med och de kommersiella möjligheterna förknippade med detta.

Talare under kapitalmarknadsdagen inkluderar Martin Welschof, vd, Björn Frendéus, Chief Scientific Officer och Andres McAllister, Chief Medical Officer. Presentationerna kommer att ge en överblick av BioInvents nuvarande och planerade cancerimmunterapeutiska läkemedelsprogram och bolagets strategi för att skapa värden för aktieägarna. Bolaget ser fram emot att möta sina intressenter.

För att delta vid kapitalmarknadsdagen, vänligen anmäl er via e-post till stefan.ericsson@bioinvent.com eller på telefon 046-286 85 54 senast den 6 december. En videoupptagning kommer att göras tillgänglig i efterhand på BioInvents webbplats.

Under oktober och november kommer BioInvents ledning genomföra ett intensivt program med investerarmöten i USA, Europa och Israel. Som en del av detta program kommer BioInvent att vara värd för ett Key Opinion Leader (KOL)-evenemang i New York den 6 november. Detaljer om detta event, som kommer att sändas direkt via webcast och arkiveras på BioInvents webbplats, kommer att meddelas inom kort. Vid KOL-evenemanget kommer BioInvents ledning och en inbjuden vetenskaplig KOL möta amerikanska investerare för att presentera bolagets vetenskapliga och kliniska värdedrivande faktorer.

BioInvent International AB (OMXS: BINV) är inriktat på forskning och utveckling av nya och first-in-class immunmodulerande antikroppar för cancerbehandling. Bolagets ledande program BI-1206 är för närvarande i fas l/ll mot non-Hodgkins lymfom och kronisk lymfatisk leukemi. BioInvents prekliniska portfölj är fokuserad mot viktiga immunsuppressiva celler och signalvägar i tumörmikromiljön, vilka inkluderar regulatoriska T-celler, tumörassocierade myeloidceller och mekanismer för resistens mot antikroppsläkemedel. Bolaget har ett strategiskt forskningssamarbete med Pfizer Inc och samarbeten med Transgene, Bayer Pharma, Daiichi Sankyo och Mitsubishi Tanabe Pharma. BioInvent genererar intäkter på kort sikt från sin helt integrerade anläggning för produktion av antikroppar för tredje part för forskning fram till kliniska prövningar i sen fas. För mer information se www.bioinvent.se

Martin Welschof, CEO Hans Herklots, LifeSci Advisors
046-286 85 50 +41 79 598 71 49
martin.welschof@bioinvent.com  hherklots@lifesciadvisors.com

Sölvegatan 41
223 70 LUND

Detta pressmeddelande innehåller framtidsinriktade uttalanden, som utgör subjektiva uppskattningar och prognoser inför framtiden. Framtidsbedömningarna gäller endast per det datum de görs och är till sin natur, liksom forsknings- och utvecklingsverksamhet inom bioteknikområdet, förenade med risker och osäkerhet. Med tanke på detta kan verkligt utfall komma att avvika betydligt från det som skrivs i detta pressmeddelande.

Taggar: