Europapatentverket avser bevilja BioInvent patent relevant för bolagets plattform F.I.R.S.T.™

Lund, Sverige – 17 januari 2018 – BioInvent International AB (OMXS: BINV) meddelar idag att Europapatentverket, EPO, har utfärdat ett besked om att det avser bevilja företaget ett patent relevant för bolagets unika funktionsbaserade plattform F.I.R.S.T.. Närmare bestämt bygger patentet vidare på tidigare patent för F.I.R.S.T., och utvidgar skyddet till kombinerad användning av differentiell biopanning och high throughput-sekvenering, som NGS, vid identifiering av antikroppar mot låguttryckta cellyteantigen. EPO bör bevilja Europapatentet så snart bolaget har slutfört återstående administrativa åtgärder.

Ett motsvarande patent beviljades nyligen i Australien, och ett patent har tidigare också beviljats i Ryssland. Bolaget har liknande patentansökningar under behandling i andra länder.

BioInvent International AB (OMXS: BINV) är inriktat på forskning och utveckling av nya och first-in-class immunreglerande antikroppar för cancerbehandling. Bolagets kliniska program är BI-1206, för närvarande i fas I/II mot non-Hodgkins lymfom och kronisk lymfatisk leukemi, och TB-403, i samarbete med Oncurious, för närvarande i fas I/II mot medulloblastom. BioInvent har en spännande preklinisk portfölj baserad på nya immunmodulerande antikroppar riktade mot regulatoriska T-celler (T-reg) och tumörassocierade myeloidceller. I december 2016 undertecknade bolaget ett strategiskt forskningssamarbete med Pfizer Inc. BioInvent arbetar även tillsammans med ledande akademiska institutioner, däribland University of Southampton, Cancer Research UK och Penn Medicine. BioInvent genererar intäkter från globala samarbetsavtal, med bland annat Bayer Pharma, Daiichi Sankyo och Mitsubishi Tanabe Pharma, samt från den egna anläggningen för produktion av antikroppar för forskning fram till kliniska prövningar i sen fas. För mer information se www.bioinvent.se

Björn Frendéus
T.f. VD och Chief Scientific Officer
bjorn.frendeus@bioinvent.com

Denna information är sådan information som BioInvent International AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 januari 2018 kl. 8.40 CET.