Rapport för det första kvartalet 2000

Rapport för det första kvartalet 2000 Biora AB (publ) 2000-05-04 Helår 2000 1999 1999 Försäljning, MSEK 21,1 17,2 73,6 Rörelseresultat, MSEK - 17,7 - 22,8 - 91,8 Resultat efter skatt, MSEK - 16,9 - 20,9 - 86,7 * Försäljningen under det första kvartalet 2000 ökade med 23 procent till 21,1 (17,2) MSEK. Ökningen har framför allt skett på den japanska (+77%) och den amerikanska (+ 71%) marknaden. ® * Färdigblandad version av Emdogain, Emdogain Gel, för behandling av tandlossning har börjat säljas i Europa. Den är även godkänd i Kanada. * Allt fler prekliniska och kliniska studier bekräftar Emdogains effekter vid behandling av tandlossning. * Cellstudier visar att växt av vissa cancerceller (carcinom) hindras av Emdogain. * Rättigheterna till ett patentskyddat läkemedelsprojekt mot muntorrhet (xerostomi) har förvärvats. Biora AB utvecklar, tillverkar och säljer biologiskt baserade produkter för användning vid behandling av i första hand munhålans sjukdomar. ® Huvudprodukten, Emdogain , som är godkänd för försäljning i Europa, Nordamerika och Japan, återbildar på ett naturligt sätt det fäste som tanden förlorat på grund av tandlossning. Biora-aktien är noterad på Nasdaq i USA och Stockholms Fondbörs O-lista. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/04/20000504BIT01230/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2000/05/04/20000504BIT01230/bit0002.PDF Hela rapporten