Rickard Söderberg ny VD för Biora AB

Rickard Söderberg ny VD för Biora AB Till ny koncernchef och VD för Biora AB har från och med den 14 augusti utsetts Rickard Söderberg, idag vVD i Astra Zeneca med ansvar för försäljningen i Sverige. Nuvarande koncernchef och VD Tomas Hammargren kommer att fortsätta som styrelseledamot i Biora AB och särskilt arbeta med strategiska utvecklingsfrågor. - Tomas Hammargren har gjort ett gediget arbete med att bygga upp dagens organisation under sina sex år som VD för Biora, säger Per Wahlström, ordförande i Biora ABs styrelse. Det är nu viktigt att driva Bioras expansion vidare och växla tempo i utvecklingen. Rickard Söderberg har den bakgrund och de egenskaper som krävs för att göra detta framgångsrikt. Rickard Söderberg är 42 år och har en lång erfarenhet från läkemedelsbranschen. Han har bland annat arbetat inom Ferrosan AB, Kabi Vitrum AB, och Pharmacia Upjohn, där han bland annat var VD för dotterbolaget i Österrike. För mer information kontakta gärna VD Tomas Hammargren, 040 - 32 13 36, eller Mikael Sjöblom, informationschef, 040 - 32 13 65. Biora AB utvecklar, tillverkar och säljer produkter som är biologiskt baserade och som i första hand används vid behandling av munhålans ® sjukdomar. Huvudprodukten, Emdogain , som är godkänd för försäljning i Europa, Nordamerika och Japan, återbildar på ett naturligt sätt det fäste som tanden förlorat på grund av tandlossning. Biora-aktien är noterad på Nasdaq i USA och Stockholms Fondbörs O-lista. Corporate Communications 040 - 32 13 65 (direkt) e-mail: Mikael Sjöblom 040 - 32 12 22 (fax) mikael.sjoblom@biora.se Biora AB (publ) 070 - 66 22 870 (mob) hemsida: Ideon/Malmö, 205 12 http://www.biora.com Malmö ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/19/20000619BIT00700/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/19/20000619BIT00700/bit0002.pdf