• Bioservo AB/

Bioservo Technologies introducerar nästa version av Ironhand® - världens första muskelstärkande mjuka robotiksystem för professionella användare

Bioservo Technologies AB (publ) (Nasdaq First North: BIOS) meddelade idag att bolaget introducerar nästa version av Ironhand® som erbjuder genomgripande förbättringar för användaren. Nya Ironhand®  har förbättrad hållbarhet, komfort och användarvänlighet genom nya sensorer, en ny ryggsäck och förbättrad prestanda.

Idag finns det fortfarande många greppintensiva arbetsuppgifter i såväl industrin som i byggsektorn som måste hanteras manuellt. Bioservo Technologies fokuserar på att utveckla banbrytande lösningar för att förebygga belastningsskador och hjälpa arbetare med greppintensiva arbetsuppgifter för att de ska hålla sig friska och minska risken för skador. Ironhand® är Bioservos första produkt inriktad mot professionella användare och har utvecklats för att förebygga belastningsskador. Den innovativa produkten som kombinerar neurovetenskap och robotik är baserad på företagets prisbelönta patenterade SEM™-teknologi (Soft Extra Muscle) och stärker arbetstagarens grepp och ger extra uthållighet.

Systemets omfattande datakapacitet gör det möjligt att genomföra ergonomiska riskbedömningar för att minska förslitningsskador och därmed skapa en mer hållbar arbetsplats. Tekniken har testats i samarbete med flera Fortune 500-företag, vilket säkerställer att systemet är anpassat till de krav som finns från marknaden. Nya Ironhand® är adaptiv och intelligent, den imiterar och förstärker handens rörelse, blir smartare vid användning och optimerar därigenom användarens upplevelse.

”Sedan lanseringen av Ironhand®, för cirka ett år sedan, har vi sett ett ökande intresse från ett stort antal industriella aktörer. Tekniken har kontinuerligt testats och utvärderats tillsammans med våra samarbetspartners och kunder för att säkerställa anpassning till de krav och önskemål som finns på marknaden. Vi är mycket glada över att nu introducera Ironhand® 1.5 med sina genomgripande förbättringar vars syfte är att ytterliga förebygga belastningsskador och hjälpa arbetare till ett friskare liv,” säger Petter Bäckgren, VD för Bioservo Technologies.

Om Ironhand®
Bioservos mjuka robotiksystem Ironhand® består av en smidig handske och en portabel nätdel som bärs som en ryggsäck. Ironhand® kan tillföra upp till 80 N till användarens grepp inom några sekunder. Dessutom möjliggör det datorbaserade systemet en smart digitalisering av ergonomisk riskbedömning för att upptäcka risker för belastningsskador hos användare i olika arbetssituationer samt ger operatören adaptiv prestanda över tiden. Samtidigt som handsken stödjer användaren, samlar enheten in och analyserar data som gör det möjligt att bedöma risken och identifiera de fall av greppintensiva rörelser som utsätter användaren för en hög ergonomisk risk. Användaren har full kontroll över systemet vilket bidrar till att skapa en hälsosam och hållbar arbetsmiljö.

Efter många år av forskning och utveckling fokuserar Bioservo Technologies på en kommersialisering av bolagets produkter och patenterade teknik. De framtagna handskarna lämpar sig väl för både rehabilitering inom hälso- och sjukvården och i preventivt syfte för professionella användare inom industrin. Bolaget har bland annat tecknat strategiska samarbetsavtal med ett flertal multinationella företag inom bland annat bil-, flyg- samt bygg- och infrastrukturindustrin.

Bioservo Technologies grundades 2006 genom ett samarbete mellan forskare på Kungliga Tekniska Högskolan och läkare på Karolinska Sjukhuset i Stockholm. Bioservo Technologies är ett svenskt publikt aktiebolag med huvudkontor och verksamhet i Kista norr om Stockholm. FNCA Sweden AB, +46(0)8-528 00 399, info@fnca.se, är utsedd till bolagets Certified Adviser på Nasdaq First North. Besök gärna www.bioservo.com.

För mer information, vänligen kontakta:
Petter Bäckgren
Tel.:  +46 (0)8 21 17 10