Biotage AB förvärvar MIP Technologies AB

Biotage AB, en ledande leverantör av verktyg och teknologier för medicinsk och analytisk kemi och ägarna till MIP Technologies AB har har tecknat ett avtal där Biotage förvärvar samtliga aktier i MIP Technologies AB, ett privatägt bolag som är ledande inom utvecklingen av molekylärt präglade polymerer (MIPs) och andra typer av unika polymerer. MIP Technologies, baserat i Lund, är ett företag som arbetar i gränssnittet mellan kemi och materialvetenskap. Företaget har sedan det grundades år 2000 utvecklat banbrytande teknologier och lösningar inom separationsområdet genom användning av molekylärt präglade polymerer (MIP) och andra nya polymerteknologier. Företaget tillhandahåller unika lösningar för flera multinationella storföretag inom livsmedels- och dryckesindustrin och utvecklar nya analytiska produkter för livsmedel, miljö, veterinär- och läkemedelslaboratorier, däribland flera av de största statliga laboratorier som kontrollerar förekomsten av föroreningar och tillsatsämnen i livsmedel och hälsoprodukter. ”Detta passar utmärkt in i strategin för Biotages fortsatta expansion och diversifiering till marknader utanför läkemedelskemiområdet och kommer dessutom att stärka vårt erbjudande inom Sample Prep. En av våra ambitioner för framtiden är att vidareutveckla vår verksamhet inom Sample Prep området och få en bättre balans mellan försäljningen av instrument och förbrukningsartiklar” säger Torben Jörgensen, VD och koncernchef i Biotage AB. ”Förvärvet av MIP Technologies tar oss närmare vårt mål att tillhandahålla kompletta lösningar för våra kunder inom segmenten medicinsk och analytisk kemi. Vi är entusiastiska över de teknologier som våra kunder nu kommer att kunna dra nytta av genom detta komplement till vårt produkterbjudande. MIP Technologies tillför oss viktiga kompetenser vilket stärker våra egna, medan vi också har erfarenheten, kunskapen och resurserna för att nå ut med MIP Technologies produkterbjudande på den globala marknaden”. “Vi är glada och mycket tillfredsställda över att få bli en del av Biotage organisation” säger Anthony Rees, VD för MIP Technologies. “Våra olika polymerteknologier kompletterar Biotages produktutbud och jag är särskilt positiv till Biotage organisation för försäljning, distribution och service som är av världsklass.” säger Rees. “De förenade kompetenserna inom existerande forskning och utvecklings- och produktionsorganisationer kommer att ge oss ytterligare fördelar för den existerande verksamheten men också ge oss möjlighet att adressera nya marknadssegment och affärsmöjligheter”. Den initiala köpeskillingen motsvarar ett företagsvärde på 16 MSEK. Tilläggsköpeskillingar baserade på framtida försäljning kommer att utbetalas till och med 2015. Det är för närvarande inte möjligt att kvantifiera dessa ersättningar. MIP Technologies har 17 anställda och hade en omsättning på 13 MSEK under 2009. MIP Technologies kommer att konsolideras i Biotagekoncernen från den 30 april 2010. Torben Jörgensen, VD och koncernchef på Biotage, är via eget bolag ägare till mindre än 5 procent av aktierna i MIP Technologies AB. Informationen är sådan som Biotage AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 26 april 2010 kl. 8.30.