Bokslutskommuniké januari-december 2009

Fjärde kvartalet 2009 • Nettoomsättningen minskade med nio procent till 99,5 MSEK (109,0). Till jämförbara valutakurser minskade omsättningen med fem procent • Rörelseresultatet uppgick till 3,6 MSEK (15,0). Före upplösning av omstruktureringskostnader uppgick rörelseresultatet till 0,4 MSEK (15,0). • Tilläggsköpeskilling från Qiagen för det under 2008 avyttrade affärsområdet Biosystems har erhållits med 23,4 MSEK • Resultat efter skatt uppgick till 28,1 MSEK (265,1) • Resultat per aktie uppgick till 0,32 SEK (3,00) • Nettokassan per den 31 december 2009 uppgick till 327,2 MSEK • Biotage har under kvartalet återköpt 1 419 330 egna aktier till ett sammantaget belopp om 9,1 MSEK, d.v.s. till en snittkurs på 6,40 SEK • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 18,4 MSEK (50,7) Helåret 2009 • Nettoomsättningen ökade med två procent till 394,1 MSEK (385,3). Till jämförbara valutakurser minskade omsättningen med nio procent • Utvecklingen för bolagets förbrukningsvaror har under 2009 varit god med ökningar inom produktlinjerna SNAP och SPE. För investeringsvaror blev året svagt, vilket inneburit en vikande försäljning av instrument. • Rörelseresultatet uppgick till -10,1 MSEK (27,2). Före omstruktureringskostnader uppgick rörelseresultatet till 7,9 MSEK (27,2) • Tilläggsköpeskilling från Qiagen för det under 2008 avyttrade affärsområdet Biosystems har erhållits med 23,4 MSEK • Resultat efter skatt uppgick till 13,5 MSEK (299,1) • Resultat per aktie uppgick till 0,15 SEK (3,38) • Utdelning till aktieägarna har skett med 17,7 MSEK • Under Biotages återköpsprogram har1 578 109 egna aktier förvärvats till ett sammantaget belopp om 10,2 MSEK, dvs till en snittkurs på 6,45 SEK • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 36,2 MSEK (88,7) • Föreslagen utdelning 0,20 SEK (0,20)