Fortsatt strömlöst i Hälsingland

Fortsatt strömlöst i Hälsingland Inom Birka Energis nätområden i Hälsingland är fortfarande (klockan 12.00) drygt 20.000 nätkunder utan ström. Störningarna drabbar i princip hela Hälsinglands landsbygd. Bedömningen är fortfarande att det kommer att dröja innan vi får tillbaka strömmen till alla nätkunder. I utsatta delar bör nätkunderna dessvärre förbereda sig på en strömlös helg. Som mest var strax under 40.000 nätkunder drabbade samtidigt i våra nätområden i från Halland i söder till Hälsingland i norr. Värst drabbat är vårt Hälsinge-/Vansbronät. Där var hälften av våra landsbygdskunder utan ström under natten till fredagen, drygt 28.000. Drygt en tredjedel är utan ström just nu, cirka 20.000. Våra montörer reparerar lokaliserade fel. De fäller träd, skarvar linor och byter stolpar. De letar fel - öppnar/sluter olika brytpunkter för att direkt kunna återinkoppla de oskadade delarna av elnätet, därefter patrulleras området av för att hitta träd som ligger på ledningarna. På driftcentralen övervakar man hela nätet i sina datasystem och sammanställer all felanmälan. Driftcentralen står i ständig kontakt med alla montörer som är ute på reparationsarbeten. De montörer som arbetar nu har fått förstärkning från andra delar av landet och montörer från Västkusten och Småland är på plats. Flera resurser kommer att hjälpa till i morgon lördag. Med hjälp av helikoptrar inspekteras nätet. Man flyger över drabbade nät och markerar på en karta var fel finns, montörerna kan därefter skickas direkt till felställena och vet då redan vilken materiel de behöver ta med. För att klara ett längre strömavbrott på bästa sätt gäller att man har allmänt bra beredskap i hushållet. Gasol- eller spritkök är bra. Man behöver ljus och ficklampor samt batterier i radion. Nästa meddelande beräknas till klockan 16.00, se www.birkaenergi.se För mer information ring: Jan-Olof Olsson, tel. 070-54 03 33. För att se aktuellt driftläge besök: http://natdrift.birkaenergi.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/16/20011116BIT00530/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/16/20011116BIT00530/bit0001.pdf