Senaste nytt om strömavbrottet i Hälsingland

Senaste nytt om strömavbrottet i Hälsingland Inom Birka Energis nätområden i Hälsingland är fortfarande (klockan 16.00) knappt 19.000 nätkunder utan ström, på grund av de extrema vindförhållandena. Störningarna drabbar i princip hela Hälsinglands landsbygd. Bedömningen är fortfarande att det kommer att dröja innan vi får tillbaka strömmen till alla nätkunder. I utsatta delar bör nätkunderna dessvärre förbereda sig på en strömlös helg. Vi sätter in alla tänkbara resurser. Vi har satt in extra personal från Gävle Energi och flera skogsröjare från Ljusdals kommun. Vi förbereder möjligheten att ta in fler externa resurser, och nyttjar våra nätverk efter bästa förmåga. Vid tillfällen som dessa är det samordning som gäller. Mycket av jobbet som nu görs är att såga bort träd som ligger mot ledningarna, vilket röjningspersonalen är experter på. De sågar, röjer och förbereder så att montörerna ska kunna reparera elnätet. Linjemontörerna ägnar sig åt att resa stolpar och skarva linor, och svara för elsäkerheten vilket är utomordentligt viktigt. Som exempel på den svåra situationen kan nämnas att i området kring Los låg det ungefär 100 träd på 60 meter ledning så arbetet kommer att pågå länge. Vid längre strömavbrott är det vatten och värme som är besvärligt. Pumparna slutar att fungera och även oljepannor behöver el för att fungera. Eftersom det är huvudsakligen landsbygdslinjer som är ur drift är det vanligt att många hushåll har någon form av alternativ uppvärmning. De som har kamin eller kakelugn klarar värmen bäst. Vid fortsatta elnätstörningar kan även fjärrvärmekunder i Hudiksvalls kommuns ytterområden åter drabbas. Nästa meddelande beräknas till ikväll klockan 21.00, se www.birkaenergi.se För mer information ring: Jan-Olof Olsson, tel 070-654 03 33 För att se aktuellt driftläge besök: http://natdrift.birkaenergi.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/16/20011116BIT00880/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/16/20011116BIT00880/bit0001.pdf