Andelen ej kreditvärdiga företag ökar snabbt

Andelen ej kreditvärdiga företag ökar snabbt

Andelen svenska aktiebolag som klassas som "ej kreditvärdiga" ökade med hela 9,4 procent 2009. Störst är ökningen i Jönköpings län, men andelen ej kreditvärdiga företag ökar i hela landet.

Kredit- och affärsinformationsföretaget Soliditet har i en ny rapport kartlagt svenska aktiebolags kreditvärdighet. Hela 29,2 procent av alla aktiebolag som tilldelats kreditrating av Soliditet bedömdes vid årsskiftet vara ej kreditvärdiga. För ett år sedan var motsvarande andel 26,8 procent.
"Det är en snabb ökning som visar en tuff och dyster verklighet ute bland företagen. För 29 procent av Sveriges aktiebolag är det idag i princip omöjligt att låna pengar, oavsett om lånen ska gå till investeringar eller för att överbrygga lågkonjunkturen", säger Krister Jörlén.
Svårast är situationen för de företag som av Soliditet tilldelas det lägsta kreditbetyget: C, som innebär att kredit avrådes.
"Av de företag som fick kreditbetyget C vid förra årsskiftet har 10 procent gått konkurs i. Därför är det mycket illavarslande att antalet bolag med betyget C har ökat med nästan 4000 jämfört med i fjol. Det pekar mot fler konkurser 2010", säger Krister Jörlén.

Andelen ej kreditvärdiga bolag har ökat i hela landet. Störst är ökningen i småföretagstäta Jönköpings län, 16,1 procent följt av Gotland med 15,3 procent och Västernorrland, 14,8 procent "Jönköpings län har drabbats relativt hårt av lågkonjunkturen. Där finns många underleverantörer till exportindustrin, inte minst till de krisdrabbade fordonstillverkarna", säger Krister Jörlén.
Av rapporten framgår också att nästan hälften av företagen i hotell- och restaurangbranschen inte är kreditvärdiga. För den procentuellt största ökningen av ej kreditvärdiga företag under 2009 svarar el,gas,värme- och finansbranscherna med 20,8 respektive 15,8 procent.

Hela rapporten finns att läsa på www.soliditet.se/pressrum

Kontaktperson:

Krister Jörlén, VD för AAA Soliditet AB Tel: 070-183 2772 E-post: krister.jorlen@soliditet.se

Om Soliditet

Soliditet är Nordens ledande leverantör av kredit- & affärsinformation. Vi hjälper våra kunder med hela kedjan i affärsprocessen från att hitta nya kunder till att analysera befintliga. Hos oss får du snabb tillgång till värderad kredit- och affärsinformation om alla företag i Norden samt alla privatpersoner i Sverige och Norge. Med hjälp av våra värderingsmodeller för bedömning av såväl betalningsförmåga som betalningsvilja kan du fatta fler och lönsammare affärsbeslut. Läs mer på www.soliditet.se

Källa: Soliditet