Halloweenin juhlintaa kannattaa viettää kotosalla

Halloween on lokakuun viimeiselle päivälle sijoittuva juhla, jolla on juuret kelttiläisissä perinteissä. Yhdysvalloissa vietettävä, skotlantilaisten ja irlantilaisten siirtolaisten maahantuoma Halloween on verrattain tuttu suomalaisille. Siihen kuuluvat muun muassa Suomessa paremminkin pääsiäiseen kuulunut, ovelta ovelle tapahtuva makeisten kerääminen sekä naamiaispuvut, jotka usein ovat saaneet inspiraationsa kauhutarinoista ja -elokuvista.

Juhlaan kuuluvat kauhuelokuvat

Tänä vuonna Halloweenin viettämistä kannattaa harjoittaa mahdollisuuksien mukaan kotona tai ainakin pienen porukan kesken, jotta voidaan välttyä uusilta koronavirustartunnoilta. Hallitus suosittelee yli 20 hengen yksityistilaisuuksien välttämistä.

Suomalaiseen Halloweeniin voivat kuulua esimerkiksi asiaankuuluvat tarjoilut, joissa voidaan käyttää mielikuvitusta, jotta ruokalajeista ja naposteltavista saadaan karmaisevan näköisiä - kuten esimerkiksi nakeista tehdyt irtosormet.

Halloweenin yksi tärkeimpiä ja odotetuimpia osioita on kuitenkin kauhuelokuvien tai muuten jännittävien sekä teemaan sopivien elokuvien katselu. Vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen Halloween-elokuviksi lukeutuvat esimerkiksi kauhun klassikot aina vuoden 1931 Frankenstein-elokuvasta alkaen. Klassikoita voivat olla myös esimerkiksi Alfred Hitchcockin Psyko (1960), William Friedkinin Manaaja (1973) sekä lukuisat uudemmat kriitikoiden ja yleisön suosikit.

Elokuvat voi vuokrata tai ostaa suoratoistopalvelusta

Kuukausimaksuton suoratoistopalvelu Blockbuster on luonut Halloweenille oman osionsa, josta löytyvät esimerkiksi kauhuelokuvat mutta myös koko perheelle sopivat elokuvat.

Blockbuster on ottanut huomioon myös kauhuelokuvissa usein nähtävät arkkiviholliset, hirviöt ja otukset, joista jokaiselle löytyvät myös omat kategoriansa. Vampyyrit, ihmissudet, zombit ja sarjamurhaajat kiehtovat kauhun harrastajia, joten suoratoistopalvelun Halloween-sivulta voi valita vaikkapa juhlan teemaksi jonkun edellä mainitun.

Japanilainen kauhu on tuottanut runsaasti omaperäisiä ja ainutlaatuisia kauhukokemuksia, joista monet ovat saaneet sittemmin Hollywoodissa “länsimaistetun” version. Blockbusterin valikoimassa ne ovat kuitenkin nähtävillä alkuperäisinä versioina. Tällaisia elokuvia ovat esimerkiksi Ringu ja Ju-On.

80-luvulla Suomessa vaikutti yksi Euroopan tiukimmista videosensuureista. Vuonna 1987 voimaan tullut videolaki kielsi K18-elokuvat videokasettilevityksestä. Joskus levittäjät leikkasivat itse elokuvia, jotta niitä ei kiellettäisi kokonaan. Kauhun riivaamat (Evil Dead, 1981) koki tällaisen kohtalon. Sam Raimin ohjaama elokuva on nähtävillä Blockbusterin Halloweeen-tarjonnassa, joten leikatun version nähneet voivat verestää muistojaan nyt kätevästi suoratoistopalvelun avulla.

Koko perheen Halloweenia kannattaa viettää katsomalla esimerkiksi Tim Burtonin elokuvia, jotka sopivat lähes koko perheelle. Tim Burtonin ohjaamat elokuvat kuten Corpse Bride ja Frankenweenie ovat tällaisia animaatioita, jotka sopivat myös pienemmälle väelle. Tim Burtonin käsikirjoittama Nightmare Before Christmas on puolestaan elokuva, jota voi hyvinkin katsoa sekä Halloweenina että joulun aikaan.

Blockbuster toimii kaikissa pohjoismaissa

Blockbuster.fi on suoratoistopalvelu, jossa on nähtävillä uusimmat elokuvat hyvinkin pian teatteriesitysten jälkeen. Moni tänä vuonna elokuvateatterilevitykseen tarkoitetuista elokuvista on myös siirtynyt suoraan Blockbusterin valikoimaan.

Blockbuster on nimenä tullut aikoinaan tunnetuksi Yhdysvalloissa toimineista videovuokraamoista. Nyt Blockbuster on kuitenkin kokonaan verkossa toimiva suoratoistoon keskittyvä palvelu, josta voidaan ostaa tai vuokrata elokuvia katseltavaksi esimerkiksi tietokoneella, älypuhelimella, tabletilla tai PlayStation 4 -pelikonsolilla. Elokuvat voidaan omalta laitteelta myös toistaa esimerkiksi Googlen Chromecast-laitteen avulla televisioon. Palvelua voidaan käyttää lisäksi muun muassa Apple TV:llä ja erilaisilla älytelevisioilla.

Blockbusterista vuokrattu elokuva on katsottavissa 48 tunnin kuluessa rajattomasti eli niin monta kertaa kuin haluaa. Kun elokuvan ostaa palvelun kautta, se on katsottavissa niin kauan kuin Blockbusterin solmima sopimus oikeudenhaltijoiden kanssa on voimassa.

Blockbuster on tanskalainen palvelu, joka toimii Tanskan lisäksi muissa pohjoismaissa: Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Palvelun taustalla on tanskalainen yritys Nuuday A/S, jonka muita brändejä ovat esimerkiksi YouSee, Telmore, eesy ja Hiper.

Lisätiedot: support@blockbuster.fi