Norrtäljepremiär för Sveriges första och största Blodcentral på hjul

Onsdag den 21 april kl.11.00 är det premiär för Norrtälje att få besök av Sveriges första lastbilstrailer för blodgivning vid Hamnplan i Norrtälje. Varje dag behövs det cirka 100 liter blod för att hjälpa svårt sjuka och skadade i länet. Blod kan inte tillverkas, det kan bara ges från människa till människa. Dessutom är blod en färskvara som bara håller i sex veckor. Idag är knappt 3 procent av länets vuxna befolkning blodgivare. För att säkra behovet av blod för Stockholm läns sjukvård behöver andelen blodgivare öka till 5 procent. Med lastbilstrailern ökar Blodcentralen tillgängligheten väsentligt för den livsviktiga blodgivningen i länet. Trailern blir i praktiken en komplett blodcentral på hjul som kan erbjuda blodgivning flera dagar vid samma besöksplats och ger därmed helt nya möjligheter att nå ut i länet för att få fler givare. Hopfälld är trailern endast 2,5 meter bred och 13,6 meter lång. Utfälld rymmer salen på 47 kvadratmeter, sex britsar för blodgivning, reception, samtalsrum, pentry och förråd. Den ljusa och luftiga lokalen erbjuder trivsam och avkopplande miljö för både blodgivare och personal. Trailern kommer att ingå i Blodcentralens ordinarie blodbusspark som besöker ca 200 företag och köpcentra i Stockholms län. Kommunfullmäktiges ordförande Nils Mattson öppningstalar kl.11.00. Därefter är det öppet för nyanmälan och blodgivning: onsdag den 21/4 kl.11-18, torsdag den 22/4 kl.11-18, fredag den 23/4 kl.9-15 och lördag den 24/4 kl.9-15