• Bluestep Bank/

Svenskarna i ny Sifo-undersökning: Traditionella bankers särbehandling stärker utanförskapet på bostadsmarknaden

De rådande bostadsregleringarna och traditionella kreditbedömningar i kombination med en växande gig-ekonomi hindrar allt fler svenskar från att komma in på bostadsmarknaden. Enligt en ny rapport från Bluestep Bank upplever hälften av svenskarna att de traditionella bankerna vid bolåneansökningar är mer positivt inställda till dem som har en traditionell tillsvidareanställning än övriga inkomstformer. Samtidigt uppger närmare hälften att de i framtiden vill arbeta under andra former än fast anställning.

Bluestep Bank lanserar idag ”Bluestep-rapporten 2019: Svenskarna om lånet, livet och känslorna”, i vilken banken har undersökt svenskarnas inställning, kunskap och känslor kring privatekonomi. Resultatet som bygger på 2 441 svar visar att hela 49 procent upplever att de traditionella bankerna är mer positivt inställda till personer med tillsvidareanställning än till de med en annan typ av anställningsform. Samtidigt finns en stark önskan om förändring bland svenskarna. Undersökningen visar nämligen att hela åtta av tio tycker att bankerna bör titta mindre på anställningsform och mer på en persons samlade ekonomiska möjligheter.

– För att beviljas bolån hos en traditionell bank är tillsvidareanställning ofta en nyckelfaktor. De traditionella bankernas kreditbedömning har inte utvecklats i samma takt som Sverige. De tittar främst på människors historiska data och anställningsform istället för att även väga in nutid, framtida potential och faktisk återbetalningsförmåga. Detta leder tyvärr till en allt mer exkluderande bostadsmarknad där de som valt att frilansa, starta eget eller jobba på projektbasis inte erbjuds rättvisa möjligheter, säger Tomas Netz, Bolånechef på Bluestep Bank.

Varannan svensk vill gigga

I dag har Sverige närmare en halv miljon egenföretagare enligt SCB. Bluesteps Sifo-undersökning visar dessutom att nästan hälften av befolkningen någon gång i framtiden vill arbeta under andra former än en traditionell tillsvidareanställning. Det är främst unga som är nya eller på väg in i arbetslivet som vill ha en modern anställningsform. Hela 61 procent mellan 18 till 29 år uppger detta. Motsvarande siffra i åldersgruppen 30 till 49 år är 45 procent.

– I dagens samhälle där gig-ekonomin bara växer och arbetsmarknaden är mer nyanserad än någonsin krävs en modernare syn på risker och möjligheter inom bankväsendet. Först då kan dagens entreprenörer, unga vuxna och övriga arbetstagare erbjudas en rättvis åtkomst till hela bostadsmarknaden och inte bara en begränsad del av den. Det skulle bidra till ökad ekonomisk tillväxt för samhället, säger Tomas Netz, Bolånechef på Bluestep Bank.

Om undersökningen:
Bluestep-rapporten 2019: Svenskarna om lånet, livet och känslorna är gjord av Bluestep Bank, undersökningen har genomförts av Kantar Sifo. Undersökningen genomfördes i februari och mars 2019 i form av en webbenkät och är statistiskt säkerställd och representativ på riksnivå. Totalt har 2 441 personer i Sverige mellan 18 till 74 år deltagit i studien.

Bilaga

Upplever du att de traditionella bankerna är mer positivt inställda till personer med tillsvidareanställning vid bolåneansökningar än de som saknar tillsvidareanställning?

Ja, mycket 34 % 32 % 36 % 36 % 42 % 30 % 22 %
Ja, till viss del 15 % 16 % 13 % 18 % 16 % 13 % 11 %
Nej 4 % 5 % 3 % 4 % 4 % 4 % 4 %
Vet ej 47 % 46 % 48 % 42 % 38 % 53 % 63 %

Vid bolåneansökningar, tycker du att banker bör titta mindre på anställningsform och mer på en persons samlade ekonomiska möjligheter att betala av bolånet?

Ja, instämmer helt och hållet 37 % 39 % 35 % 33 % 37 % 37 % 43 %
Ja, instämmer till viss del 45 % 44 % 46 % 48 % 46 % 46 % 39 %
Nej 5 % 6 % 4 % 6 % 5 % 5 % 2 %
Vet ej 13 % 11 % 14 % 13 % 12 % 12 % 16 %

Vill du någon gång jobba under andra former än tillsvidareanställning?

Ja, gärna 13 % 14 % 11 % 15 % 11 % 12 % 15 %
Ja, kanske 32 % 33 % 31 % 46 % 34 % 26 % 18 %
Nej 41 % 42 % 41 % 26 % 44 % 48 % 45 %
Vet ej 14 % 11 % 17 % 13 % 11 % 14 % 22 %

För mer information, vänligen kontakta:

Henrik Boström, Head of Brand & Communication, Bluestep Bank

E-post: henrik.bostrom@bluestep.se

Om Bluestep Bank

Bluestep är en marknadsledande och lösningsorienterad bank med kunder i Sverige och Norge. Sedan starten 2005 har vi skapat en tryggare ekonomi för tusentals låntagare och sparare. Vi vill vara förstahandsvalet för de människor som av olika anledningar inte kan få lån hos sin vanliga bank. Ett av Bluesteps värdeord är annorlunda. Vi omfamnar olikheter – hos våra kunder såväl som hos våra medarbetare. Alla människor är olika och vi lägger stor vikt vid personliga lösningar. Vi kan bland annat prata med våra kunder på över 20 olika språk. Vår vision är att ge våra kunder en stabil ekonomisk situation – oavsett bakgrund och ursprung. Bluestep Bank AB (publ) är ett bankaktiebolag som står under Finansinspektionens tillsyn. Du hittar mer information om Bluestep och bolagsstyrningen på vår koncerns webbplats www.bluestepbank.com.

Taggar: