Akademibokhandeln sammanfattar bokåret och satsar på att bli årets julklappsdestination

Malin Persson Giolitos bok ”Störst av allt” är i topp när Akademibokhandeln sammanfattar bokåret 2017. Hos Akademibokhandeln står författaren för den mest sålda titeln under året. Hon följs av David Lagercrantz ”Mannen som sökte sin skugga” i topp bland skönlitterära böcker och Thomas Eriksons ”Omgiven av idioter” bland facklitteratur.

–  Vi är väldigt glada att gratulera Malin Persson Giolito till förstaplatsen på listan över årets mest köpta bok på Akademibokhandeln. Det är en given förstaplats då hennes bok haft en stor efterfrågan under lång tid, säger Patrik Överby, Kategorichef Bok på Akademibokhandeln.

Den femte Milleniumboken ”Mannen som sökte sin skugga” ligger på topp i kategorin skönlitteratur tätt följt av Elena Ferrantes fjärde bok ”Det förlorade barnet”. Bland barnböcker toppar Martin Widmarks ”Slottsmysteriet” tillsammans med ”Fyr 137” av Ingelin Angerborn.

Det har varit en fin utgivning under året och efterfrågan från kunderna är stark. Med mindre än en vecka kvar till julafton är våra butiker rustade för årets julklappsköpare. Nobelpristagaren Kazuo Ishiguro, spänningsförfattaren Dan Brown, faktagurun Hans Rosling samt barnboksförfattarna Elena Favilli och Francesca Cavallo bakom boken ”Godnattsagor för rebelltjejer” hör till de författare som hamnar under julgranarna i år, tror Patrik Överby.

Julen är i särklass bokbranschens viktigaste försäljningsperiod under året och Akademibokhandeln har laddat med starka kampanjer, hög servicenivå och personliga lästips både på webben och i butik för att så många kunder som möjligt ska välja boken som årets julklapp.

–  Vår uppfattning är att boken är den perfekta julklappen och våra medarbetare i butik använder sin kunskap för att guida kunderna som kommer till oss till en jul fylld av läsglädje. Vi vill vara den självklara julklappsdestinationen där man hittar klappar till alla namn på sin lista, säger Patrik Överby.

Hos Akademibokhandeln slår varje önskan in, inte bara för den som får klappen utan även för alla kunder som handlar och vill få hjälp med paketinslagning direkt i butik. Minst en kassakö i alla Akademibokhandelns butiker erbjuder inslagning vid köp under julhandeln.

Se topplistorna i sin helhet i bilagan till detta pressmeddelande.

– Vi är väldigt glada att gratulera Malin Persson Giolito till förstaplatsen på listan över årets mest köpta bok på Akademibokhandeln. Det är en given förstaplats då hennes bok haft en stor efterfrågan under lång tid
Patrik Överby, Kategorichef Bok på Akademibokhandeln
– Det har varit en fin utgivning under året och efterfrågan från kunderna är stark. Med mindre än en vecka kvar till julafton är våra butiker rustade för årets julklappsköpare. Nobelpristagaren Kazuo Ishiguro, faktagurus som Hans Rosling och Emma Frans samt barnboksförfattarna Elena Favilli och Francesca Cavallo bakom boken ”Godnattsagor för rebelltjejer” hör till de författare som hamnar under julgranarna i år
Patrik Överby, Kategorichef Bok på Akademibokhandeln