Akademibokhandeln satsar på lättläst för vuxna

Den 16 juni lanserar Akademibokhandeln ett sortiment av lättlästa böcker för vuxna i kedjans alla butiker. Både nutida romaner och klassiker finns i det nya sortimentet som består av ett 30-tal titlar.

Det finns ett stort behov av lättlästa texter. Forskning visar att drygt 13 procent av Sveriges vuxna befolkning, eller cirka 800 000 personer, har en läskompetens som innebär att de har ett behov av mer lättillgängliga texter.

– Vi vill skapa möjlighet till läsglädje för alla. Därför introducerar vi ett sortiment av lättlästa böcker och välkomnar en målgrupp som vanligtvis inte besöker bokhandeln. Vi hoppas på så sätt locka fler att komma igång med sin läsning, säger Patrik Övreby, kategorichef för böcker på Akademibokhandeln.

Det finns ett ökat behov av denna typ av litteratur, där berättelsen är densamma som i originalutgåvan, men anpassad och mer lättillgänglig för alla som av olika anledningar har behov av enklare texter. Böckerna har ett tydligt innehåll, språket är konkret och vardagligt utan att bli färglöst. Dessutom är typsnittet lättläst och den grafiska formen tydlig med mycket luft kring text och bild.

Lättlästa titlar i urval

Mina drömmars stad, Barn av sin stad, Per Anders Fogelström
Ondskan, Jan Guillou
Pyramiden, Henning Mankell