Lyckad insamlingskampanj på Akademibokhandeln: 477 718 kronor till SOS Barnbyar för att sprida läsglädje

Att kunna läsa är avgörande för alla barns utveckling. I många länder är läskunnighet också starkt kopplat till hälsa och livslängd och en möjlighet att ta sig ur fattigdom.

Genom initiativet Läsa Lära Leva stödjer Akademibokhandeln sedan 2011 SOS Barnbyars skola och bibliotek i Bouar i Centralafrikanska Republiken. Under två veckor i april har våra kunder haft möjlighet att bidra till insamlingen i samband med sina köp. Akademibokhandeln har sedan bidragit med lika mycket som kunderna skänkt.

Totalt har vårens insamlingskampanj givit 477 718 kronor som oavkortat går till SOS Barnbyars skola i Bouar i Centralafrikanska republiken.

-          Det är så fantastiskt att våra kunder är så givmilda och att engagemanget hos alla butikskollegor är så stort, säger Cecilia Helsing, marknadschef på Akademibokhandeln. Vi kommer att fortsätta att ge fler barn möjlighet att lära sig läsa genom att bidra till just skol- och biblioteksverksamhet i ett av de allra fattigaste länderna i världen.

Läs gärna mer om det långsiktiga arbetet med Läsa Lära Leva här: https://www.akademibokhandeln.se/lasa-lara-leva/

- Det är så fantastiskt att våra kunder är så givmilda och att engagemanget hos alla butikskollegor är så stort. Vi kommer att fortsätta att ge fler barn möjlighet att lära sig läsa genom att bidra till just skol- och biblioteksverksamhet i ett av de allra fattigaste länderna i världen.
Cecilia Helsing - Marknadschef på Akademibokhandeln