Nu fyller pionjären inom svensk e-handel 20 år. Hela 2017 blir ett enda långt 20- årskalas med olika nedslag och kalasaktiviteter.

Den 18 augusti 1997 klockan 12.23 öppnade entreprenörerna Kajsa Leander och Ernst Malmsten Europas första internetbokhandel Bokus från en liten lägenhet i Lund. Genom att satsa på kurslitteratur till studenter utvecklades verksamheten snabbt. Redan efter fyra månader hade Bokus över 60 000 kunder.

Idag är e-handeln den största kanalen på bokmarknaden. Detta är unikt i detaljhandeln, där e-handeln först på senare år börjat ta fart.

– Bokus har gjort en fantastisk resa de här tjugo åren, säger Maria Hamrefors, VD. Idag är Bokus inte bara en framgångsrik och lönsam e-handelsaktör, utan dessutom ett av Sveriges starkaste detaljhandelsvarumärken totalt sett. Studenter är fortfarande en viktig målgrupp för Bokus, men idag erbjuds ett brett sortiment med tio miljoner svenska och utländska böcker till både privatpersoner, företag och offentlig sektor.

Bokus tjugoårsjubileum firas hela 2017 med nyheter, kalaserbjudanden och kul nedslag. På kampanjsidan www.bokus.com/20 finns mer information om Bokus historia, topplistor, intervjuer med medarbetare och en av grundarna, Kajsa Leander. För mer information Malin Hultgren, presskontakt, tel 010-744 10 19 Maria Hamrefors, VD, tel 010-744 10 55

Med de starka och uppskattade varumärkena Akademibokhandeln, Bokus och Bokus Play är Bokhandelsgruppen Sveriges ledande bokhandelsaktör. I över 100 butiker och på nätet erbjuder Akademibokhandeln ett stort och väl sammansatt sortiment av böcker samt inspirerande varor för alla som vill planera och förvara, skriva och skapa eller samlas kring spel och pussel. Bokus är bokhandeln på nätet med över 10 miljoner fysiska och digitala böcker från hela världen. Abonnemangstjänsten Bokus Play erbjuder tusentals ljud- och e-böcker för livets alla bokstunder. Med visionen ”Läsglädje för alla, varje dag” vänder vi oss till privatpersoner, företag, bibliotek och offentlig verksamhet. Gruppen omsätter ca 1,8 miljarder kr. Ägare är Volati och företagsledningen. Mer information: www.bokhandelsgruppen.se

Maria Hamrefors, VD Bokus