Ökad försäljning av pocket med rekordvarm försommar

I bokbranschen ökar pocketförsäljningen generellt under sommaren och hos Akademibokhandeln närmast fördubblas försäljningen av pocket under månaderna juni till augusti.

Ett av sommarens favorittidsfördriv är just läsning och med värmerekord på många håll runtom i landet redan i maj tog pocketförsäljningen fart tidigt i år.

-  Det är oerhört positivt att sommarläsningen kommer igång tidigare och att högsäsongen för pocketköp förlängs. Vi har ökat vår försäljning av pocketböcker i maj och juni, där maj stod för en signifikant ökning, säger Anna Austin, kategorichef på Akademibokhandeln.

Pocketböckerna som toppar just nu är Bara ett barn (Persson Giolito), Den underjordiska järnvägen (Whitehead), Patrioterna (Engman) 1793 (Natt och Dag). Förutom pocketböcker är det tydligt att facklitteraturen har fått ett uppsving inför semestrarna.

- I sommar kommer många inte bara läsa en hårdkokt deckare eller feelgood roman utan även förkovra sig i faktaböcker. Vi ser en ökning i kategorin fakta där bland annat böcker som Factfulness, Omgiven av idioter, Hjärnstark, Sapiens, Homo Deus och Liv 3.0 är titlar som säljer bra. Det är glädjande att våra kunder vill ha både läsäventyr och stilla sin kunskapstörst i sommarvärmen, avslutar Anna Austin.

Topp 20 Pocket maj-juni 2018
1. Bara ett barn, Persson Giolito Malin
2. 1793, Natt och Dag Niklas
3. Den underjordiska järnvägen, Whitehead Colson