Boliden inleder brittiskt mässingsförvärv

Boliden inleder brittiskt mässingsförvärv Bolidens brittiska mässingsbolag Boliden MKM Limited och Cerro Extruded Metals Limited har undertecknat en avsiktsförklaring för Boliden att förvärva Cerro Extruded Metals Limiteds verksamhet från "the Marmon Group Limited". Boliden kommer genom förvärvet att slå ihop de två verksamheterna och skapa en starkare mässingsproducent i Storbritannien med ökad konkurrenskraft och förbättrad lönsamhet. Boliden och Cerro har varit etablerade under lång tid på den europeiska mässingsmarknaden som de senaste åren påverkats negativt av svag efterfrågan och ökad konkurrens från övrig europeisk mässingsindustri och av import av komponenter från Asien. - Förvärvet ligger helt i linje med Bolidens ambition att ta aktiv del i den pågående omstruktureringen av den europeiska mässingsindustrin. Genom förvärvet skapas industriella synergier som gör att vi kan etablera en starkare brittisk mässingsaktör med ökad lönsamhet, säger Jan Johansson VD och koncernchef för Boliden. Affären är i ett inledande skede och är förbehållen ett godkännande av konkurrensmyndigheterna i Storbritannien och Tyskland. För ytterligare information vänligen kontakta: Jan Johansson, VD och koncernchef Boliden: tel 08 610 1602, 070 555 02 02 Bengt Olof Johansson, Direktör Affärsområde Fabrication: tel 070 217 69 89 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/07/20030407BIT00430/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/07/20030407BIT00430/wkr0002.pdf

Boliden är ett metallföretag med fokus på hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska, marknaden global. Kärnkompetensen finns inom prospektering, gruvor, smältverk och metallåtervinning. Boliden har cirka 5 800 medarbetare och en omsättning på 50 miljarder kronor. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap www.boliden.com