Kinaorder på 40 miljoner kronor till Boliden

Kinaorder på 40 miljoner kronor till Boliden Bolidens dotterbolag, Boliden Contech, har tagit hem en order i Kina på närmare 40 miljoner kronor. Ordern innebär att Boliden ska konstruera och leverera utrustning till ett blyverk åt det kinesiska företaget Western Mining i centrala Kina. Hjärtat i processen är en så kallad Kaldougn som ska producera 50 000 ton råbly per år. Verket ska även producera svavelsyra och därför byggs en anläggning för kondensering av svaveldioxid. I Bolidens åtaganden ingår även att ta verket i drift. Western Mining i staden Xining i Quinghai-provinsen har egna blygruvor, två blyraffineringsanläggningar samt schaktugnsanläggningar. De senare har dömts ut av miljöskäl och ska ersättas av Kaldougnen. Verket skall vara i drift om cirka två år. För ytterligare information, vänligen kontakta: Jan Johansson, VD och koncernchef, Boliden AB, tel 08-610 16 02. Jan Nilsson, tillförordnad VD, Boliden Contech, tel 0910-876 22, 070-560 34 94. Boliden är ett metallproducerande företag med internationell verksamhet. Företaget bryter, bearbetar och marknadsför metallerna koppar, zink, bly, guld och silver. Boliden äger sju gruvor och två smältverk i Sverige samt en gruva i Kanada. Inom dessa verksamhetsområden bedriver Boliden också teknikförsäljning. Koppar- och mässingsprodukter framställs vid anläggningar i Europa. Antalet anställda är drygt 3 800 och omsättningen uppgår till cirka 10 miljarder kronor. Bolidenaktien är noterad på Stockholmsbörsen och på börsen i Toronto, Kanada. www.boliden.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/06/20030306BIT00110/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/06/20030306BIT00110/wkr0002.pdf

Boliden är ett metallföretag med fokus på hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska, marknaden global. Kärnkompetensen finns inom prospektering, gruvor, smältverk och metallåtervinning. Boliden har cirka 5 800 medarbetare och en omsättning på 50 miljarder kronor. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap www.boliden.com