Konkurrensmyndigheter ger klartecken till Nya Boliden

Konkurrensmyndigheter ger klartecken till Nya Boliden Boliden och Outokumpu har idag erhållit klartecken från Europeiska Kommissionen och andra berörda konkurrensmyndigheter avseende Bolidens förvärv av Outokumpus gruv- och smältverksamhet inom koppar och zink samt försäljning av verksamheterna Fabrication och Teknikförsäljning till Outokumpu. Affären avses vara genomförd vid årsskiftet. Förutsättningen för att affären ska kunna slutföras är att aktieägarna i Boliden vid den extra bolagsstämman den 18 december bland annat bemyndigar styrelsen att fatta beslut om såväl en riktad nyemission till Outokumpu (apportemission) som en nyemission med företrädesrätt för Bolidens aktieägare. Nya Boliden beräknas kunna vara operativt från 1 januari 2004. Det nya bolaget blir ett av världens ledande smältverksföretag och den fjärde största gruvproducenten av zink i världen. Vidare skapas ett starkare företag med ökad finansiell och operationell handlingskraft samt med en stor framtida tillväxtpotential. För ytterligare information vänligen kontakta: Boliden Jan Johansson, VD och koncernchef tel. +46 8 610 16 02, mobile +46 70 555 02 02 e-mail: jan.c.johansson@boliden.se Ulf Söderström, Informationsdirektör tel +46 8 610 15 57, mobile +46 70 618 95 95 e-mail: ulf.soderstrom@boliden.se www.boliden.se Outokumpu Eero Mustala, Informationsdirektör tel. + 358 9421 24 35 e-mail: eero.mustala@outokumpu.com Johanna Sintonen, chef investerar- och mediarelationer Tel. +358 9 421 2438, mobil +358 40 530 0778 e-mail johanna.sintonen@outokumpu.com www.outokumpu.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/08/20031208BIT00830/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/08/20031208BIT00830/wkr0002.pdf

Boliden är ett metallföretag med fokus på hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska, marknaden global. Kärnkompetensen finns inom prospektering, gruvor, smältverk och metallåtervinning. Boliden har cirka 5 800 medarbetare och en omsättning på 50 miljarder kronor. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap www.boliden.com