Nya befattningshavare i Bolidens koncernledning

Nya befattningshavare i Bolidens koncernledning Ny ekonomi- och finansdirektör Till ny ekonomi- och finansdirektör i Boliden AB har Jan Öhman utsetts. Han tillträder sin befattning den 1 maj 2003. Jan Öhman, 42 år, upprätthåller för närvarande befattningen som Group Controller vid Bolidens huvudkontor i Stockholm. Öhman har tidigare tjänstgjort som Controller vid Boliden Limited i Toronto och som ekonomichef vid Aitikgruvan. Ny affärsområdeschef Gruvor Till ny affärsområdeschef Gruvor har Svante Nilsson utsetts. Han tillträder sin befattning under augusti 2003. Svante Nilsson, 47 år, kommer närmast från befattningen som produktionsdirektör vid Atlas Copco Secoroc. Nilsson har tidigare innehaft ett antal befattningar inom bl.a ABB koncernen. Svante Nilsson ersätter Bo-Johan Nilsson som affärsområdeschef vid ovanstående tidpunkt. Bo Johan Nilsson, som uppnått pensionsåldern, kommer dock att arbeta med specifika uppdrag för Bolidens räkning efter denna tidpunkt. För ytterligare information, kontakta: Jan Johansson, VD och koncernchef, Boliden AB, tel 08-610 16 02, 070-555 02 02 Ulf Söderström, Informationsdirektör, tel 08-610 15 57, 070-618 95 95 Boliden är ett internationellt gruv och metallproducerande företag som bryter, bearbetar och marknadsför metallerna koppar, zink, bly, guld och silver. Boliden äger sju gruvor och två smältverk i Sverige samt en gruva i Kanada. Inom dessa verksamhetsområden bedriver Boliden också teknikförsäljning. Koppar- och mässingsprodukter framställs vid anläggningar i Europa. Antalet anställda är cirka 3 900 och omsättningen uppgår till cirka 10 miljarder kronor. Bolidenaktien är noterad på Stockholmsbörsen och på börsen i Toronto, Kanada. www.boliden.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/06/20030506BIT00120/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/06/20030506BIT00120/wkr0002.pdf

Boliden är ett metallföretag med fokus på hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska, marknaden global. Kärnkompetensen finns inom prospektering, gruvor, smältverk och metallåtervinning. Boliden har cirka 5 800 medarbetare och en omsättning på 50 miljarder kronor. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap www.boliden.com