Bonava säljer två hyresrättsprojekt i Tyskland

Bonava säljer två hyresrättsprojekt i Schönefeld och Teltow i Tyskland till fastighetsbolaget Industria Wohnen. Sammanlagt omfattar affären 248 hyreslägenheter. Det totala försäljningspriset uppgår till ca 490 MSEK.

- Hyresrätter är en central och växande del av vår affär och Tyskland är en strategiskt viktig marknad för oss. Utveckling av just kvalitativa och prisvärda hyresrätter ligger i linje med att förverkliga vår vision att skapa hem och levande områden där människor trivs, säger Joachim Hallengren, VD och koncernchef, Bonava.

Både projekten är belägna i de expansiva områdena utanför Berlins södra stadsgräns och har därmed bra kommunikationer till Berlin centrum. Områdena kring Schönefeld, Teltow och Berlin i övrigt utgör en växande och alltmer attraktiv region vilket gör projektens placering mycket bra.

I Schönefeld säljs ett hyresprojekt som omfattar 112 lägenheter  och i Teltow säljs ett hyresprojekt som omfattar 136 lägenheter. Affärerna kommer resultatavräknas under fjärde kvartalet 2018 och i första kvartalet 2019.  Slutförande och överlämnande av projekten planeras ske under första kvartalet 2019.

Ann-Sofi Danielsson, CFO och IR-ansvarig
ann-sofi.danielsson@bonava.com
Tel: 0706 740 720

Bonava:s presstelefon: 0700 887 133, E-post: ir@bonava.com

Bonava är en ledande bostadsutvecklare i norra Europa. Bonava har sitt ursprung i NCC och har skapat hem och områden sedan 1930-talet. Idag har Bonava 1 400 anställda med verksamhet i Sverige, Finland, Danmark, Norge, Tyskland, Sankt Petersburg, Estland och Lettland och en omsättning på 13 miljarder kronor. Bonava är noterat på Nasdaq Stockholm.

För mer information om oss: bonava.com