Bonava säljer 131 hyreslägenheter i Åbo, Finland

I två separata affärer säljer Bonava totalt 131 hyreslägenheter till investeraren eQs bostadsfond i Åbo (Turku). De två projekten förväntas överlämnas till kund och resultatavräknas under det fjärde kvartalet 2021.

–  De här affärerna är i linje med vår strategi att utveckla ytterligare hyresrättsprojekt och investerarförsäljningar i Finland liksom på våra övriga marknader. Utveckling av kvalitativa och prisvärda hyresrätter spelar en viktig roll för att förverkliga vår vision att skapa hem och levande områden där människor trivs, säger Joachim Hallengren, VD och koncernchef, Bonava.

Bonava kommer att skapa ett grannskap om 75 hyreslägenheter i Kirstinpuisto, beläget i de centrala delarna av Åbo, och ett grannskap om 56 hyreslägenheter i Vähäheikkilä, beläget strax söder om staden. I anslutning till de båda bostadsområdena finns tillgång till goda kommunikationer, bra service och natur.

Bonava har som första bostadsutvecklare i Europa fått bolagets klimatmål godkända av Science Based Targets initiative. Fram till år 2030 ska Bonava minska bolagets negativa klimatpåverkan med 50 procent genom fastställda klimatmål i enlighet med FN:s klimatpanels rekommendation om att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader.

Louise Tjeder, IR-chef
louise.tjeder@bonava.com
Tel: +46 707 826 374

Fredrik Hammarbäck, Presschef
fredrik.hammarback@bonava.com
Tel: +46 739 056 063

Bonava är en ledande bostadsutvecklare i norra Europa som har skapat hem och grannskap sedan 1930-talet. Med sina 2 300 medarbetare har Bonava verksamhet i Tyskland, Sverige, Finland, Danmark, Norge, S:t Petersburg, Estland och Lettland med en omsättning på 15,5 miljarder kronor år 2019. Bonava är noterat på Nasdaq Stockholm.

För mer information om oss, besök: www.bonava.com