Uppdatering av utvecklingen relaterad till covid-19

Bonava uppdaterar regelbundet marknaden med relevant information avseende effekterna av covid-19. Sedan den senaste covid-19 uppdateringen, daterad 9 april 2020, ser vi en försiktig återhämtning i takt med att länder där Bonava är verksam har lättat på restriktioner. Dock är situationen utmanande och Bonava bedömer att en lägre försäljning och störningar i produktionskedjan kommer att ha en påverkan på överlämnade bostäder under andra kvartalet. Den tidigare kommunicerade risken att förseningar i överlämnanden av bostäder kan komma att påverka nettoomsättning och resultat negativt för innevarande år kvarstår.

Vi följer utvecklingen noga och värnar om våra medarbetares, kunders och samarbetspartners hälsa och säkerhet, samtidigt som vi strävar efter att minimera eventuella störningar av vår verksamhet. Ett stort antal olika åtgärder har sålunda vidtagits i syfte att anpassa bolaget till den rådande situationen i fråga om kostnader, kassaflöde och finansiering. För mer information om vidtagna åtgärder i relation till covid-19, vänligen se delårsrapporten för det första kvartalet 2020 samt  https://www.bonava.com/uppdatering-coronaviruset-covid-19-0.

Påverkan på produktion
Påverkan på Bonavas produktion har varit relativt begränsad och på de flesta marknader har verksamheten i stort sett löpt på som vanligt på Bonavas byggarbetsplatser, även om vissa förseningar i logistik- och produktionskedjan förekommit. Tyskland och Nordic segmentet har under mars-maj perioden haft den största påverkan till följd av covid-19.

Påverkan på försäljning
Bonava har per slutet av maj 2020 sålt cirka 1 600 bostäder under året. Till följd av den osäkerhet som råder, har försäljningen av bostäder påverkats negativt. Bedömningen är att Bonava kommer att sälja färre bostäder än föregående år även om vi sett en försiktig återhämtning i takt med att våra marknader lättat på restriktionerna. Försäljningstakten påverkas i stor utsträckning av hur snabbt ekonomin återhämtar sig och därmed efterfrågan på våra bostäder.

Påverkan på byggstarter
Bonava har per slutet av maj 2020 startat cirka 800 bostäder under året.  Ökningen är hänförlig till investerarprojekt i Sverige och Nordic segmentet. Om inte marknadsförutsättningarna förändras planerar Bonava att starta bostäder under 2020 åtminstone i nivå med 2019.

Resultatutvecklingen under 2020
Bonava lämnar i normalfallet inga prognoser gällande den finansiella utvecklingen och avser inte att göra så i framtiden. Givet den exceptionella situationen som nu präglar marknaden så gör bolaget ett undantag i syfte att ge större förutsägbarhet avseende återstående kvartal 2020.

Vad gäller det andra kvartalet 2020 så kommer antalet överlämnade och sålda bostäder i framförallt Nordic vara lägre än tidigare förväntat. Vidare bedömer vi fortsatt att rörelseresultatet kommer att bli väsentligt lägre än under motsvarande period förra året, främst till följd av investerarprojekt som lämnas över med marginaler under snittet i Tysklands portfölj.  Som tidigare kommunicerats kommer även en svag utveckling i Danmark samt de tidigare kommunicerade lågmarginalprojekten i Finland påverka andra och tredje kvartalen 2020.

Vad gäller det andra halvåret 2020 så gör Bonava, baserat på nuvarande plan för färdigställanden och överlämnanden av bostäder, bedömningen att nettoomsättningen och rörelseresultatet kommer att förstärkas under andra halvåret, främst till följd av att Tyskland överlämnar bostäder med marginaler som återspeglar snittet i pågående produktion samt en succesiv förbättring i projektmarginalen på de bostäder som överlämnas i Finland.

Eftersom Bonavas redovisningsmetodik innebär att resultatet redovisas först i samband med att färdigställda bostäder överlämnas till kund, så kan även mindre störningar i ett projekt leda till att resultateffekter redovisas en senare period än planerat. Den risken har ökat som en konsekvens av den osäkerhet som den pågående pandemin skapar och bör särskilt noteras mot bakgrund av att en mycket betydande andel av resultatet bedöms komma att rapporteras i det fjärde kvartalet.

Louise Tjeder, IR-chef
louise.tjeder@bonava.com
Tel: +46 707 826 374

Bonava är en ledande bostadsutvecklare i norra Europa som har skapat hem och grannskap sedan 1930-talet. Med sina 2 300 anställda har Bonava verksamhet i Tyskland, Sverige, Finland, Danmark, Norge, S:t Petersburg, Estland och Lettland med en omsättning på 15,5 miljarder kronor år 2019. Bonava är noterat på Nasdaq Stockholm.

För mer information om oss, besök: www.bonava.com

Taggar: