Bosch utökar Connectivity systemet - sju nya uppkopplade mät- och elverktyg

• „  Sju nya uppkopplade mät- och elverktyg
  • „  Tydlig information för användare, från produkt till inventeringshantering
  • „  Uppkopplade produkter kan konfigureras och kontrolleras via en enda app

Bosch utökar hela tiden sin expertis inom uppkopplade mät- och elverktyg för yrkesverksamma. Från och med hösten 2016 kommer totalt tio uppkopplade verktyg finnas tillgängliga för hantverkare, sju nya och tre existerande. Allt från lasermätare med integrerad Bluetooth-modul till vinkelslipar. Verktygen är kompatibla med det molnbaserade systemet "TrackMyTools" för enklare inventering, utformad för att hjälpa företag att hantera och lokalisera arbetsutrustning. Med dessa verktyg möter Bosch digitaliseringstrenden i branschen och erbjuder yrkesverksamma ett komplett system från produkt till hantering. Dessa kan användas för att optimera rutiner och gör det möjligt för alla hantverkare att arbeta mer produktivt. Användare av uppkopplade verktyg från Bosch kan göra sina verktyg personliga via en app, ställa in en anpassad konfiguration och spara inställningarna för framtida arbete. Användarna får också information om verktygets status samt tips för felsökning, till exempel om ett verktyg stängs på grund av överhettning. Dessutom ger appen information om när och hur länge varje verktyg har använts. I vissa fall fungerar appen även som en fjärrkontroll, så hantverkare kan spara tid och onödiga promenader.

En översikt av alla uppkopplade mät- och elverktyg
Bosch erbjuder redan uppkopplade mätlösningar med GLM 50 C Professional och GLM 100 C Professional lasermätare och GIS 1000 C Professional termodetektor, som kan paras med mobila enheter för att sköta dokumentation. Det här utbudet expanderas nu till att inkludera en kombi-laser med ett roterande mini-stativ som kan fjärrstyras med en smartphonte: GCL 2-50 C Professional. Detta ger yrkesverksamma ett bekvämt sätt att anpassa lasern, även när stege används.

De nya uppkopplade produkterna inom området professionella elverktyg inkluderar en 18-volts borr/skruvdragare och en 18-volts kombiborr i Robust serien - GSR 18 V-75 C Professional och GSB 18 V-75 C Professional. Två verktyg i Dynamic serien, GSR 18 V-60 C Professional och GSB 18 V-60 C Professional, kommer att komma i januari 2017. Dessa verktyg gör det möjligt för hantverkare att konfigurera inställningar för sina egna verktyg och anpassa dem för specifika uppgifter - en särskilt användbar funktion för krävande arbete. Användare kan till exempel ställa in "Kickback Control" funktionen att utlösas tidigare via sina smartphones. Användare kan också ta emot varningsmeddelanden via appen när sina verktygs motorer stannar, till exempel på grund av överhettning.

GWS 18V-125 ISC Professional sladdlösa vinkelslip har också denna funktion. Utöver den information och de inställningar som kan nås via smartphone, är detta verktyg utrustat med en elektronisk HMI färgskärm ovanpå verktyget. Detta säkerställer att hantverkare alltid har direkt tillgång till information om status för sina verktyg och viktiga tips för att identifiera problem, såsom återstående batteritid för det nya GBA 18 V 6,6 Ah Eneracer Professionell högpresterande batteriet.

GLI 18 V-1900 C Professional arbetsstrålkastare som erbjuds av Bosch ger snabbt idealisk belysning för arbetsplatser. Ljusstyrkan i denna arbetsstrålkastare kan bekvämt ändras med en smartphone vilket gör det möjligt för hantverkare att till exempel förhindra skuggor. Ljusstyrkevärdena för denna trådlösa strålkastare, som kan uppnå en ljusstyrka på upp till 1900 lumen, kan anpassas och sedan sparas för att användas nästa dag, vilket sparar tid som annars skulle spenderas på justera det igen.

Uppkopplade produkter kan konfigureras och styras med hjälp av en enda app
All mät- och elverktyg i Bosch Connectivity systemet kan bekvämt konfigureras och kontrolleras med hjälp av en enda app: Bosch Toolbox. Appen ger även hantverkare tillgång till "TrackMyTools", "Measuring master Appen" för att dokumentera mätvärden, samt de befintliga funktionerna i Toolbox Appen såsom en mätkamera, byggnadsdokumentation, enhetsomvandlare och mobil katalog för professionella elverktyg från Bosch. Expansioner till Bosch Toolbox App finns gratis i Google Play Store och i Apple App Store för smartphones med Android och IOS operativsystem.

De nya uppkopplade verktygen kommer att finnas tillgängliga hos utvalda återförsäljare från hösten 2016 och framåt. Kombilasern, borr/skruvdragaren och kombiborren i Dynamic serien kommer att komma i januari 2017. Connectivity systemet expanderas kontinuerligt.

För test av verktyg eller ytterligare information, vänligen kontakta:
Daniel Wahlström, presskontakt Geelmuyden Kiese, 073-965 24 12, daniel.wahlstrom@gknordic.com
Johannes Thorsen, Regional Business Manager Bosch A/S, johannes.thorsen@dk.bosch.com
Bosch kundservice: 08-750 18 20, www.bosch.se

Om Bosch:
I Boschkoncernens elverktygsområde finns några av världens mest sålda elverktyg, mätverktyg och tillbehör. Under 2015 genererade de drygt 20 000 medarbetarna 4,8 miljarder euro i intäkter varav ca 85 procent utanför Tyskland. Med varumärken som Bosch, Skil och Dremel står elverktygsområdet för kundfokus och ingenjörsframsteg. De viktigaste framgångsfaktorerna är innovationskraft och innovationstakt. Boschs professionella elverktyg genererade cirka en tredjedel av sin försäljning under 2015 från produkter som funnits på marknaden i mindre än två år. Under 2016 kommer Bosch elverktyg återigen lansera fler än 100 nya produkter på den tyska marknaden i sina fyra affärssegment: elverktyg, tillbehör, mätverktyg och trädgårdsredskap.

Boschkoncernen är en ledande global leverantör av teknik och tjänster som sysselsätter cirka 375 000 medarbetare i hela världen (den 31 december 2015). Företaget omsatte 70,6 miljarder euro år 2015. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden: Mobila lösningar, Industriell teknologi, Konsumtionsvaror och Energi- och byggnadsteknik. Boschkoncernen innefattar Robert Bosch GmbH och dess cirka 440 dotterbolag och regionala företag i ett 60-tal länder. Inkluderar man säljavdelningen och servicepartners täcker Boschs globala tillverkning och försäljningsnätverk cirka 150 länder. Grunden för företagets framtida tillväxt är den innovativa styrkan. Bosch sysselsätter 55 800 medarbetare inom forskning och utveckling på 118 platser över hela världen. Boschkoncernens strategiska mål är att erbjuda innovationer för ett uppkopplat liv. Bosch förbättrar livskvaliteten i hela världen med produkter och tjänster som är innovativa och skapar entusiasm. Kort och gott, Bosch erbjuder teknik som är "Invented for life."

Ytterligare information finns på www.bosch.se och www.bosch-press.com