Anti-allergifilter renar luften i bilen

Allt fler människor lider av allergier. Därför lanserar Bosch nu ett filter som förbättrar luften i bilens kupé. FILTER+ separerar fint damm och tar bort allergiframkallande ämnen och bakterier. Det nya filtret består av flera skikt som säkerställer ren luft inne i kupén, vilket bidrar till bättre hälsa och ökad komfort för resenärerna.

FILTER+ säkerställer att luften inuti fordonet är ren och ett aktiverat kolskikt neutraliserar skadliga och illaluktande ämnen. Det ultrafina mikrofiberskiktet fångar upp partiklar med en diameter på upp till 2,5 mikrometer och därmed upp till 99 procent av allt fint damm. Ett anti-allergiskikt med en speciell molekylgallerstruktur separerar allergener och gör dem ofarliga. Inuti anti-allergiskiktet sitter dessutom silverjoner som tar död på bakterier. Genom att minska och förebygga allergiska reaktioner, såsom nysattacker, bidrar filtret även till att minimera förarens distraktion, öka koncentrationen och därmed trafiksäkerheten.

Mer information samt videor och bilder finns att hämta under nedan länk:

Head of Communications Nordic
Inger Rosén
Telefon: +46 8 750-1644

Bosch-koncernen är en ledande internationell leverantör av teknologi och tjänster. Företaget har omkring 375 000 medarbetare globalt (per 31 december 2015). Företaget omsatte 70.6 miljarder Euro under 2015. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods, och Energy and Building Technology. Bosch-koncernen består av Robert Bosch GmbH med dess cirka 440 dotterbolag och lokala företag i omkring 60 länder. Om partners för service och försäljning tas med i beräkningen finns Bosch representerat i ungefär 150 länder. Grunden för företagets fortsatta tillväxt är dess innovativa styrka. Bosch har 55 800 medarbetare inom forskning och utveckling på drygt 118 platser runt om i världen. Bosch-koncernens strategiska mål är att leverera innovationer för en uppkopplad livsstil. Bosch höjer livskvalitén genom att erbjuda produkter och lösningar som är både innovativa och intresseväckande. Kort sagt, Bosch skapar teknologi som är ”Invented for life”.

Företaget grundades 1886 i Stuttgart av Robert Bosch (1861-1942) som “Verkstad för finmekanik och elektronik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer den entreprenöriella friheten i Bosch-koncernen och gör det möjligt för företaget att planera långsiktigt samt att göra tunga investeringar med sikte på framtiden. 92 procent av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av Robert Bosch Stiftung GmbH, en välgörenhetsstiftelse. Majoriteten av rösterna har Robert Bosch Industrietreuhand KG, en industristiftelse. Den industriella verksamheten och ägarfunktionerna tillvaratas av stiftelsen. De resterande aktierna ägs av familjen Bosch och av Robert Bosch GmbH.

Ytterligare information finns online på www.bosch.com, www.bosch-press.com och http://twitter.com/BoschPresse