Automatiserad körning öppnar upp för ny interaktion och kommunikation

Interaktion, kommunikation och ökad säkerhet är några av nyckelorden för utvecklingen av framtidens bilar. Under en mässa i Berlin i helgen visade Bosch upp en ny utställningsbil där framtidens mobila lösningar integrerats och automatiserad körning ger föraren möjlighet att vara uppkopplad mot både hemmet och omgivningen.

Under nästa årtionde kommer bilar och bilkörning att ta enorma steg framåt. På re:publica 2016, som är ett av de viktigaste eventen för diskussion kring det digitala samhället, presenterade Bosch en helt ny utställningsbil. Bilen visar en vision av framtidens bilinteriör, hur föraren och bilen interagerar med varandra – och möjligheterna som skapas utifrån detta. Automatiserad körning kommer drastiskt att kunna öka säkerhet och bränsle-effektivitet på motorvägar. I framtidens bilar kommer förare också ges möjlighet att kommunicera med andra genom till exempel konferenssamtal med kollegor.

Nytt användargränssnitt och större displayer
Utställningsbilens interiör kommer att ge föraren ett gränssnitt som tillhandahåller interaktiv information som anpassar sig utifrån given situation. I praktiken betyder det att Bosch har bytt ut de vanliga front- och mellankonsolerna mot stora monitorer som visar den information som behövs utifrån aktuell situation. Färgen på bilens innerbelysning väljs av föraren och kompletterar displaykonceptet. Den här belysningen kan också varna för potentiella faror; om en fotgängare eller cyklist närmar sig blinkar interiörbelysningen snabbt på den sida av bilen där faran kan uppstå. Ett komplement till bilens övriga säkerhetsanordningar så som nödbroms, bilköassistans, och hjälpverktyg för att hålla bilen placerad i rätt fil.

Automatiserad körning ger nya möjligheter
I Bosch visningbil har föraren tillgång till realtidsinformation om väder och trafik från både molnet, sociala medier och andra kommunikationsapplikationer. För att föraren inte ska äventyra säkerheten vid användningen av dessa funktioner kan de endast användas under automatiserad körning. Bosch tekniker har lagt mycket energi vid att göra övergången till automatiserad körning smidig. Vill föraren ha tillbaka kontrollen över bilen placerar hen endast sina tummar på två kontaktpunkter på ratten i tre sekunder.

Det är även vid automatiserad körning som styrkan i de flexibla displayerna verkligen kommer till sin rätt. E-post, bilder, eller mediaspelare är enkla att komma åt. Adaptiva algoritmer anpassar innehållet till situationen och förarens vanor. Inställningar såsom stols- och spegelpositioner eller förinställda radiostationer kan naturligtvis sparas också. Identifiering av fingeravtryck gör det möjligt för föraren att starta bilen samt gör att alla bilens förare får egna profiler.

Uppkopplad mot hela världen – och hemmet
Genom internet of things, kan fordonet koppla upp sig mot andra plattformar, som exempelvis förarens hem. Om en besökare ringer på dörrklockan startar bilen porttelefonen och bilens fingeravtrycksläsare låter föraren öppna dörren till besökaren. På det här sättet kan till exempel budfirmor bli insläppta i avskilda utrymmen för att lämna paket, föraren kan sedan skriva på mottagningskvittot genom fingeravtryck. Fordonet kan även anslutas till hemmets säkerhetssystem och ta del av bilder från övervakningskameror.

Visningsbilen som visades på re:publica 2016 är skapad i samarbete med prototyputvecklare från EDAG och har en kaross som är tillverkad av 3D-printade lättviktsmoduler.

För ytterligare information och högupplösta bilder, vänligen besök:

Head of Communications Nordic

Inger Rosén

Telefon: 46 8 7501644

Bosch-koncernen är en ledande internationell leverantör av teknologi och tjänster. Företaget har omkring 375 000 medarbetare globalt (per 31 december 2015). Företaget omsatte 70.6 miljarder Euro under 2015. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods, och Energy and Building Technology. Bosch-koncernen består av Robert Bosch GmbH med dess cirka 440 dotterbolag och lokala företag i omkring 60 länder. Om partners för service och försäljning tas med i beräkningen finns Bosch representerat i ungefär 150 länder. Grunden för företagets fortsatta tillväxt är dess innovativa styrka. Bosch har 55 800 medarbetare inom forskning och utveckling på drygt 118 platser runt om i världen. Bosch-koncernens strategiska mål är att leverera innovationer för en uppkopplad livsstil. Bosch höjer livskvalitén genom att erbjuda produkter och lösningar som är både innovativa och intresseväckande. Kort sagt, Bosch skapar teknologi som är ”Invented for life”.

Företaget grundades 1886 i Stuttgart av Robert Bosch (1861-1942) som “Verkstad för finmekanik och elektronik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer den entreprenöriella friheten i Bosch-koncernen och gör det möjligt för företaget att planera långsiktigt samt att göra tunga investeringar med sikte på framtiden. 92 procent av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av Robert Bosch Stiftung GmbH, en välgörenhetsstiftelse. Majoriteten av rösterna har Robert Bosch Industrietreuhand KG, en industristiftelse. Den industriella verksamheten och ägarfunktionerna tillvaratas av stiftelsen. De resterande aktierna ägs av familjen Bosch och av Robert Bosch GmbH.

Ytterligare information finns online på www.bosch.com, www.bosch-press.com och http://twitter.com/BoschPresse