Byggstart för ny Bosch testanläggning i Arjeplog

Byggstart för ny Bosch testanläggning i Arjeplog Bosch startar i april bygget av ett nytt testcentrum för motorfordon i norrbottniska Arjeplog, som skall tas i drift vintern 2004. Med denna anläggning blir det möjligt att på en och samma plats bedriva den allt kostsammare utvecklingen av moderna fordonssystem och utföra vinterprov. De planerade teststräckmodulerna samt laboratorier och kontorslokaler byggs på Vaitoudden, en 4,2 km2 stor halvö 10 kilometer nordväst om Arjeplog. Investeringarna uppgår till ca 200 miljoner kronor. De planerade teststräckorna består av olika typer av isbanor på sjön Uddjaur i direkt anslutning till Vaitoudden, landbanor med kombination av konstfrusna och uppvärmda bandelar samt motsvarande testbackar med olika stigningsgrad. Bosch uppför den nya anläggningen inom Arjeplogs kommun, där man redan finns etablerad i anslutning till tätorten med verksamheter spridda på flera områden. Bosch har valt att ingå samarbete med Skanska beträffande uppförandet av byggnaderna och Vägverket Produktion kommer att stå för byggandet av testbanor samt infrastrukturen på Vaitoudden. Som fullservicepartner för Bosch nya anläggning har vi valt det lokala företaget Arjeplog Test Management (ATM). De ansvarar för anläggningens drift och skötsel. Redan i början av 70-talet genomförde Bosch vintertester i Sverige i samband med utvecklingen av det låsningsfria bromssystemet ABS. I trakten runt Arjeplog fann man de bästa förutsättningarna för denna verksamhet på riktiga vintervägar och frysta sjöar. I den konstant låga temperaturen kunde reproducerbara betingelser skapas, varvid säkerhetssystemets mjukvara steg för steg kunde optimeras. Moderna säkerhetssystem som det elektroniska stabiliseringssystemet ESP eller det elektrohydrauliska bromssystemet SBC kräver i dag så mycket mer av exakt anpassning av mjukvaran till sommar- och vinterväglag. Dessa utprovningar är en förutsättning för att systemens hela potential skall kunna utnyttjas till gagn för trafiksäkerheten. Bosch är innovations- och marknadsledande inom området bromssystem för motorfordon. Tillsammans med biltillverkarna har företaget exempelvis utvecklat det låsningsfria bromssystemet ABS och antislirregleringen ASR. Bosch var även först i världen med serieproduktion av det elektroniska stabiliseringssystemet ESP, som genom reglering av broms och motor blixtsnabbt medverkar till att förhindra en sladd. Den senaste innovationen från Bosch är den elektrohydrauliska bromsen SBC som gick i produktion år 2001. Robert Bosch AB är ett helägt dotterbolag till Robert Bosch GmbH, Stuttgart, som är en av världens största systemleverantörer till bilindustrin. Bosch tillverkar fordonsteknik i 146 fabriker i 26 länder och nådde år 2002 med 145 000 medarbetare inom detta område en omsättning på över 23.3 miljarder euro. För ytterligare upplysningar, kontakta: · Katrin Ohlander, presschef, tfn: 08-750 1644, mobil: 070-420 1644, fax: 08-750 1760, e-post: katrin.ohlander@bosch.com · Bosch på Internet: www.bosch.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/25/20030425BIT00410/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/25/20030425BIT00410/wkr0002.pdf

Bosch Group är en ledande internationell leverantör av teknologi och tjänster. 2013 hade företaget omkring 281.000 medarbetare och omsatte 46,1 miljarder euro. (Observera att på grund av en ändring i redovisningsprinciperna är siffrorna för 2013 endast delvis jämförbara med siffrorna för 2012.) Verksamheten är indelad i fyra affärsområden: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods, och Energy and Building Technology. Bosch Group består av Robert Bosch GmbH och omkring 360 dotterbolag samt lokala företag i runt 50 länder. Om partners för service och försäljning tas med i beräkningen finns Bosch representerat i ungefär 150 länder. Detta världsomspännande nätverk för utveckling, tillverkning och försäljning utgör grunden för ytterligare tillväxt.Under 2013 investerade Bosch Group omkring 4,5 miljarder euro i forskning och utveckling, och man ansökte om ungefär 5.000 patent – i genomsnitt 20 patentansökningar om dagen. Produkterna och tjänsterna från Bosch Group är designade för att fascinera; för att höja livskvalitén genom att erbjuda lösningar som är både innovativa och nyttiga. Över hela världen erbjuder företaget på så sätt teknologi som är ”Invented for life”.Företaget grundades 1886 i Stuttgart av Robert Bosch (1861-1942) som “Verkstad för finmekanik och elektronik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer den entreprenöriella friheten hos Bosch Group och gör det möjligt för företaget att planera långsiktigt samt att göra tunga investeringar med sikte på framtiden. 92 procent av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av Robert Bosch Stiftung GmbH, en välgörenhetsstiftelse. Majoriteten av rösterna har Robert Bosch Industrietreuhand KG, en industristiftelse. De resterande aktierna ägs av familjen Bosch och av Robert Bosch GmbH.Ytterligare information finns online på www.bosch.com, www.bosch-press.com och http://twitter.com/BoschPresse