Jubileum i miniatyrformat: 200 miljoner mikrosensorer från Bosch

Jubileum i miniatyrformat: 200 miljoner mikrosensorer från Bosch Bosch är en av världens ledande tillverkare av mikrosensorer för bilar. Serieproduktionen började 1994 och hittills har över 200 miljoner sensorer tillverkats. Enbart under förra året producerade Bosch över 70 miljoner mikrosensorer som levererades till biltillverkare världen över. Bosch mikrosystemteknik gör det möjligt att producera extremt lätta, små och slitstarka sensorer. Den första serieproducerade Bosch mikrosensor var en trycksensor för bilmotorer som lanserades 1994. 1995 började serieproduktionen av sensorer som mäter luftmängden i bilmotorn. 1997 startades serieproduktionen av accelerationssensorer, som till exempel finns i ABS-systemet. 1998 lanserades den så kallade girsensorn som används i bilens stabiliseringssystem ESP och i satellitnavigationssystemet. Sensorn registrerar bilens rörelser och skickar information till ESP och navigationssystemet. Bättre personskydd 2001 presenterade Bosch en världsnyhet, en sensor som upptäcker risken för en olycka innan bilföraren hinner reagera. Sensorn är en del av ett nytt koncept som aktiverar bilens personskyddssystem, som exempelvis bältessträckare och airbags, tidigare och ger därmed bättre skydd vid en olycka. BILDTEXT Små Bosch mikrokomponenter har blivit en storsäljare. Bosch har sedan 1994 producerat över 200 miljoner mikrosensorer för bilindustrin. För ytterligare upplysningar, kontakta: Katrin Ohlander, presschef, tfn: 08-750 1644, mobil: 070-420 1644, fax: 08-750 1760, e-post: katrin.ohlander@bosch.com Bosch på Internet: www.bosch.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/22/20030411BIT01110/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/22/20030411BIT01110/wkr0002.pdf

Bosch Group är en ledande internationell leverantör av teknologi och tjänster. 2013 hade företaget omkring 281.000 medarbetare och omsatte 46,1 miljarder euro. (Observera att på grund av en ändring i redovisningsprinciperna är siffrorna för 2013 endast delvis jämförbara med siffrorna för 2012.) Verksamheten är indelad i fyra affärsområden: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods, och Energy and Building Technology. Bosch Group består av Robert Bosch GmbH och omkring 360 dotterbolag samt lokala företag i runt 50 länder. Om partners för service och försäljning tas med i beräkningen finns Bosch representerat i ungefär 150 länder. Detta världsomspännande nätverk för utveckling, tillverkning och försäljning utgör grunden för ytterligare tillväxt.Under 2013 investerade Bosch Group omkring 4,5 miljarder euro i forskning och utveckling, och man ansökte om ungefär 5.000 patent – i genomsnitt 20 patentansökningar om dagen. Produkterna och tjänsterna från Bosch Group är designade för att fascinera; för att höja livskvalitén genom att erbjuda lösningar som är både innovativa och nyttiga. Över hela världen erbjuder företaget på så sätt teknologi som är ”Invented for life”.Företaget grundades 1886 i Stuttgart av Robert Bosch (1861-1942) som “Verkstad för finmekanik och elektronik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer den entreprenöriella friheten hos Bosch Group och gör det möjligt för företaget att planera långsiktigt samt att göra tunga investeringar med sikte på framtiden. 92 procent av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av Robert Bosch Stiftung GmbH, en välgörenhetsstiftelse. Majoriteten av rösterna har Robert Bosch Industrietreuhand KG, en industristiftelse. De resterande aktierna ägs av familjen Bosch och av Robert Bosch GmbH.Ytterligare information finns online på www.bosch.com, www.bosch-press.com och http://twitter.com/BoschPresse