Super Plus med Yttrium ger extra tändsäkerhet

Super Plus med Yttrium ger extra tändsäkerhet Nytt tändstift från Bosch Bosch lanserar ett nytt tändstift Super Plus med jordalkalimetallen Yttrium i legeringen. Bosch är den enda tändstiftstillverkaren i Europa som använder Yttrium i serietillverkning. Tändstiftet har extra hög tändsäkerhet och optimal förbränning, vilket skyddar katalysatorn. Yttrium bildar ett skyddande oxidsikt som gör tändstiftet mycket förslitnings- och värmetåligt. Efter 6 000 mils hård testkörning visade elektroden med Yttrium-legeringen betydligt mindre förslitning än elektroden utan Yttrium tillsats. Effektiv förbränning skyddar katalysatorn En annan nyhet är konstruktionen med den tillspetsade sidoelektroden som ger betydligt högre tändsäkerhet. Detta gör att bränsle/luftblandningen förbränns effektivare och resultatet blir renare avgaser som skyddar katalysatorn. I bilar med bristfällig tändning hamnar ofullständigt förbrända bränsleavgaser i katalysatorn, som då sakta förstörs. Nya tändstift med hög tändsäkerhet minskar också bränsleförbrukningen. I Super Plus serien finns totalt 20 tändstift som passar till 95 procent av bilparken. Många biltillverkare originalmonterar Bosch tändstift med Yttrium-teknologi i sina nya bilar, bl.a. Audi, Fiat, Mercedes-Benz, Opel, Peugeot, Volvo och VW. Bosch har utvecklat och producerat tändstift sedan 1902. Under åren har över 20 000 olika stiftvarianter utvecklats. Vid världens största tändstiftsfabrik i Tyska Bamberg har precis tändstift nummer 7 miljarder producerats. Standardstiftet Bosch Super är det mest monterade tändstiftet i Europa. För närvarande har Bosch över 500 olika tändstiftstyper till alla bilmotorer och de flesta småmotorer. Text och bild kan hämtas från: www.newsonline.nu/bosch För ytterligare upplysningar, kontakta: Robert Bosch AB, Tomas Jansson. Tel: 08-750 1633. Fax: 08-750 1880. E-post: tomas.jansson@se.bosch.com Bosch på internet: www.bosch.se FAKTA OM YTTRIUM År 1788 upptäcktes i Ytterby, på den svenska ön Resarö, en ny jordalkalimetall som fick sitt namn - Yttrium - efter fyndplatsen. Utöver tändstift används yttrium bl.a. i TV-bildrör, elektroder, halvledare och som legeringsämne i järn och stål. Det görs också konstgjorda diamanter av Yttriumaluminium och de är nästan lika hårda som äkta diamanter. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2000/10/12/20041001BIT21520/bild.html Bilder