BCG: 10 sätt att gå vinnande ur lågkonjunkturen

Stockholm, 14 juni – Effekterna av den förväntade konjunkturnedgången kommer att variera mellan branscher och företag. Samtidigt finns ett antal mönster som är generella. I den nya rapporten Advantage in Adversity: Winning the Next Downturn lyfter BCG’s tankesmedja, Henderson Institute, 10 metoder och strategiska grepp för att gå vinnande ur nästa lågkonjunktur.

Även om det som krävs för att vinna på lågkonjunkturen skiljer sig mellan branscher och företag finns det vissa råd som alla ledare kan följa för att hjälpa bolag att gå stärkta ur nedgången:
     1. Förbered dig inför nästa lågkonjunktur – och inte för tidigare nedgångar. Det har snart gått 10 år sedan den senaste globala lågkonjunkturen, och en framgångsrik strategi måste skräddarsys för hur en framtida lågkonjunktur kan se ut.
     2. Planera för flera olika scenarier – nästa lågkonjunktur kan ske på en rad olika sätt. De bolag som planerar för ett stort antal möjliga scenarier, och inte begränsar sig till enbart ekonomiska prognoser, kommer ha bäst förutsättningar att gå stärkta genom lågkonjunkturen.
     3. Agera tidigt – vi vet från tidigare kriser att de företag som klarar sig bäst ofta är de som agerar först. Många företag är alldeles för återhållsamma och agerar först efter krisen slagit till.
     4. Genomför olika åtgärder i olika delar av verksamheten – även om vissa delar av verksamheten är i behov av rationaliseringar bör de delar som är lönsamma eller har goda möjligheter för tillväxt lämnas orörda. En framgångsrik strategi i lågkonjunkturen är att införa olika åtgärder för olika delar av verksamheten.
     5. Anamma en strategi som är konkurrenskraftig på lång sikt – och inte bara i närtid. De som bibehåller ett långsiktigt fokus under nedgången har bäst möjlighet att gå stärkta ur den.
     6. Använd nedgången för att påtvinga storskaliga förändringar i verksamheten – en lågkonjunktur kan påvisa det fulla förändringsbehovet i verksamheten, och framgångsrika ledare kan använda denna möjlighet för att skapa förändring.
     7. Investera i tillväxtmotorer – även om defensiva åtgärder är nödvändiga. Nedskärningar och rationaliseringar kan vara nödvändiga för överlevnad, men för framtida tillväxt krävs fortsatta investeringar i forskning och utveckling.
     8. Sätt en gynnsam bild gentemot investerare – under en lågkonjunktur är investerares förväntningar på avkastning ännu viktigare än kostnadsreducerande åtgärder. Framgångsrika ledare måste tänka som en aktiv investerare, och säkerställa att den långsiktiga strategin förstås bland bolagets investerare och ägare.
     9. Bejaka fusioner och förvärv med opportunism – under lågkonjunktur är förvärv och fusioner generellt sett billigare för de bolag som vill och kan genomföra dem.
     10. Strukturera ert försvar mot nedgången i tre olika nivåer – överlev (säkerställd vitalitet) utför (uppbyggd elasticitet) och frodas (ökad vitalitet). De företag som kommer att gå stärkta ur lågkonjunkturen kommer att vara de som lyckas bemöta samtliga tre nivåer.

– ”Nästa ekonomiska nedgång kommer att utmana många företag, men de som redan nu tänker strategiskt kommer att kunna gå stärkta ur den. Genom att i strategin att genomföra selektiva investeringar och driva transformativ förändring kan ledare hjälpa sina bolag till att gå vinnande ur lågkonjunkturen", säger Anders Madsen, Partner och Managing Director på BCG

Rapporten i sin helhet, och längre beskrivningar om varje tips, finns här: https://www.bcg.com/publications/2019/advantage-in-adversity-winning-next-downturn.aspx

Vid intresse för mer information finns Anders Madsen, expert på Turnarounds och Partner på BCG, tillgänglig för intervju. Var vänlig kontakta: Jacqueline Leksell, Marketing & Communications Country Lead, +46 72 248 4273, Leksell.Jacqueline@bcg.com.