BrainCool utökar samarbetet med SHL/ HockeyAllsvenskan och ny studie i USA bekräftar positiva effekter från medicinsk kylning vid hjärnskakning

BrainCool AB (publ) utökar antalet ishockeylag i interventionsgruppen med Rögle BK och IK Pantern i studien kring medicinsk kylning vid hjärnskakning. Dessutom tillkommer Timrå IK som kontrollgrupp. Det innebär att totalt 13 föreningar från SHL och Hockeyallsvenskan deltar i studien och att målet om ett totalt underlag på 40-50 kylda spelare kan nås under innevarande spelsäsong.

Under första säsongen behandlades cirka 15 spelare med medicinsk kylning vid hjärnskakning. Syftet med kylbehandling av hjärnan är att minska risken för hjärnskador och lindra symptomen från hjärnskakning. Det sker genom att hjärnans syrebehov minskar när temperaturen sänks. Vid fysisk ansträngning är dessutom kroppens och därmed hjärnans temperatur förhöjd vilket innebär ett större syrebehov och en ökad risk för celldöd vid en hjärnskakning. Ett stort antal studier har visat att tiden fram till sänkning av hjärnans temperatur är kritisk.

BrainCools produkt PolarCap kan sättas in snabbt vid skadetillfälle och diagnos. Studien har hittills fortskridit enligt plan. Vid studiens slut kommer jämförelser göras med data från övriga SHL- och HockeyAllsvenska lag samt data från tidigare säsonger.

En studie i USA bekräftar också att BrainCool är på rätt väg kring medicinsk kylning vid hjärnskakning. Under sommaren 2017 publicerades resultatet från en pilotstudie som genomfördes vid Pennsylvania State University. Universitetets lag i amerikansk fotboll, Nittany Lions, medverkade i studien där medicinsk kylning tillämpades efter hjärnskakning.

Studien omfattade tolv spelare och lika många i en kontrollgrupp. Den påvisade bland annat att patienterna initialt efter kylning upplevde tillfällig lindring av hjärnskakningssymptom som yrsel, illamående, koncentrations- och minnessvårigheter. Forskarna noterade också en ökning i blodflödet till hjärnan, efter det att kylning applicerats. Detta är en ytterst viktig faktor eftersom syre- och näringsbrist hos en uppvärmd idrottare är en bidragande orsak till celldestruktion i samband med en inträffad hjärnskakning. Studien tyder på att bristfällig hjärnfunktion i den akuta fasen av skada tillfälligt kan återställas med hjärnkylning.

BrainCools verksamhet inom idrottsmedicin bedrivs sedan 1 januari 2017 i dotterbolaget PolarCool AB.

För mer information

Martin Waleij - VD                                                          Iman Ziai – Produktchef PolarCap
+46 - 733 -93 70 76                                                       +46 - 733 - 99 23 17
E-post: martin.waleij@braincool.se                                E-post: iman.ziai@braincool.se