Välkommen till konferensen Skolan Brinner

Antalet anlagda bränder ökar och kostar samhället miljardbelopp varje år. Bränder anläggs i alltifrån containrar, på lastkajer, i papperskorgar till soprum och källare - men skolor och fritidsanläggningar är särskilt utsatta. För tolfte året i rad hålls konferensen Skolan Brinner, där vi under två dagar fokuserar på problemet med anlagda bränder under temat; Våga se, våga höra, våga agera!

Anlagda bränder är ett stort samhällsproblem men problemet är större än ”bara” bränder. Den sociala aspekten har också visat sig vara viktig i det förebyggande arbetet. Att låta barn och ungdomar bli sedda, hörda och bekräftade ger resultat. Genom åren har Skolan Brinner förmedlat lyckade åtgärder och inspirerat till bra och intressanta samarbeten.

Under konferensen delar representanter från flera olika områden och branscher med sig av sina erfarenheter och det ges många goda exempel där man lyckats vända trenden. Några av talarna under dagen är Sara Landström, docent på Psykologiska institutionen vid Göteborgs Universitet, Georgios Karpathakis Jaenson, vd och grundare på Underbara ADHD®, Kristina Gissler, brandman och processägare på Insatser för barn och unga vid Brandkåren Attunda, Anton Gustavsson, brandman på Brandkåren Attunda m.fl.

Tid: 8–9 november 2018
Var: På hotell Scandic Star i Sollentuna.

För frågor, intervjuer eller mer information, kontakta gärna;
Nadine Jones Pioud, pressansvarig Brandskyddsföreningen, mail: nadine.jonespioud@brandskyddsforeningen.se, tel: 070-542 77 18.
Susanne Hessler, projektledare Utbildning, mail: susanne.hessler@brandskyddsforeningen.se, tel: 08-588 474 86.

Brandskyddsföreningen är en allmännyttig ideell förening som arbetar för ett brandsäkrare Sverige. Brandskyddsföreningen är ett ledande kunskapscentrum som ökar framtidens brandsäkerhet och minskar samhällets skadekostnader. Brandskyddsföreningen driver affärsverksamhet inom bland annat utbildning, förlag, restvärderäddning, besiktning, brand- och säkerhetscertifiering samt inom brandforskning.