Bredbandsbolaget tecknar avtal med fastighetsbolaget AKB i Avedore

Bredbandsbolaget tecknar avtal med fastighetsbolaget AKB i Avedøre: Äkta bredband till Danmark 488 hushåll i fastighetbolaget AKB:s förening i Avedøre blir de första i Danmark som får äkta bredband när bredbandsbolaget etablerar sig i landet. Det första erbjudandet omfattar obegränsat och supersnabbt Internet för 200 kr i månaden. På sikt kommer företaget även att leverera billig telefoni, TV, video och andra tjänster. Det svenska Bredbandsbolaget etablerar sig nu även i Danmark med målsättningen att bli den ledande bredbandsaktören. Detta sker samtidigt som det första avtalet tecknas. 488 hushåll i fastighetsföretaget AKB:s lägenheter blir de första som får äkta bredband i Danmark. De får en Internetuppkoppling med en kapacitet på 10 Mbps (megabits per sekund) i båda riktningarna. De kommande månaderna kommer Bredbandsbolaget att teckna avtal med andra boendeföreningar i Köpenhamn och andra större danska städer. AKB:s bostäder får därmed datanät som kan förmedla Internet, telefon, digital TV och radio. Hushållen får en Internetuppkoppling som är mer än 150 gånger snabbare än ISDN, och dessutom mycket billigare. De kommer också att erbjudas billig telefoni, till ett pris av ett par hundra kronor i månaden oavsett användning, en lång rad digitala tjänster och ett stort medieutbud. De senare tjänsterna ska introduceras när de är färdigutvecklade och integrerade i Bredbandsbolagets nätverk. " Jag tycker det är spännande att vara med om att införa framtidens teknologi och ge de boende en möjlighet att vara de första att använda bredbandets många möjligheter. Bland våra boende röstade 88 procent för en bredbandsuppkoppling. Det är min uppfattning att intresset gäller både de som redan har PC och därmed får enklare och billigare Internettillgång, men även de som lägger större vikt på att i framtiden få billigare telefon och ett mer flexibelt TV-utbud. Många ser fram emot årsskiftet då Bredbandsbolaget kommer att erbjuda telefoni till ett fast pris oavsett användning. Det är helt fantastiskt." Säger ordföranden i fastighetsföretaget AKB:s avdelning Store Hus i Avedøre, Gitte Severinsen. Avtalet är det svenska Bredbandsbolagets första avtal i Danmark och markerar företagets inträde på den danska marknaden. "Konsumenterna har krav på snabb och enkel tillgång till Internet så att man kan surfa, se på film eller bara skicka e-mail utan väntetid eller en tickande taxameter i bakhuvudet. Vi lägger inte bara en kabel, vi levererar ett komplett paket av helt nya tjänster på vårt nätverk. Vi vill göra det till priser där alla kan vara med och där alla får möjlighet att välja bland det som intresserar dem i framtidens kommunikation och mediebild." Det säger Claus Bülow Christensen, Bredbandsbolaget i Danmark. Claus Bülow Christensen understryker att det är äkta bredband som företaget erbjuder. "Vårt äkta bredband bygger på den senaste teknologin som garanterar 10 Mbps i båda riktningarna. Med andra teknologier uppnår man betydligt lägre kapacitet. På vårt nät är det möjligt att kommunicera från användaren och ut på nätet med 10 Mbps, vilket till exempel möjliggör en perfekt videochat." "Avtalet med Bredbandsbolaget visar att den nya teknologin inte behöver kosta mycket pengar. Alla samhällsgrupper får tillgång till framtidens teknologi. Det är hög tid att vi försäkrar alla gruppers tillgång till möjligheterna. När bredbandet väl är installerat i Store Hus kommer det att leda till en ökad efterfrågan på att få bo här. Kommunen och boendeföreningen har också med hjälp av renoveringar och sociala åtgärder vänt en tidigare negativ utveckling med tomma lägenheter. 300 står nu i kö för lägenheter i Store Hus," säger borgmästaren i Hvidovre, Birgitta Christensen (soc. dem). Bredbandsbolaget är ledande på bredbandsmarknaden i Sverige där bredbandsnätet är under kraftig utbyggnad. Företaget räknar med att ha installerat bredband i 300 000 hushåll och att ha avtal med ytterligare 300 000 innan årets slut. Bredbandsbolaget är en pionjärverksamhet som utmanar de etablerade teleföretagen med den senaste teknologin till mycket lägre priser. Företaget tar nu steget från Sverige vidare till Danmark, Norge och Tyskland. Kapaciteten i bredbanden är mycket större än det aktuella behovet, men inom ett par år kommer utbudet omfatta tjänster såsom TV, video-on-demand, Internet med högre hastighet än idag och mycket mer. Ytterligare information Direktör Claus Bülow Christensen Bredbandsbolaget, Danmark Tel. 40 16 22 20 Informationschef Ulrika Andersson Bredbandsbolaget, Sverige Tel. 00 46 709 81 99 02 Direktör Henning Andersen Fastighetsföretaget AKB Tel. 38 33 29 33- 200 Adm. Chef Klaus Sivertsen Fastighetsföretaget AKB Tel. 38 33 29 33 - 230 Ordförande Gitte Severinsen Fastighetsföretaget AKB´s avdelning Store Hus, Avedøre Tel. 23 72 72 35 För mer information http://www.bredband.com Bredbandsbolaget Bredbandsbolaget är marknadsledande inom bredbandskommunikation och erbjuder bredbandstjänster till hushåll och mindre företag. Bolaget bildades sommaren 1998 och ägs av bland annat O-listenoterade Framfab, the Carlyle Group, Intel, Investor, Morgan Stenley Dean witter, NTL samt Novestra. Fastighetsföretaget AKB Fastighetsbolaget AKB är en av de äldsta fastighetsorganisationerna i Danmark. Företaget grundades 1913 och är idag en av de största i branschen med ca 16 500 lägenheter i Köpenhamnregionen. Bolaget har ca 350 medarbetare fördelat på den centrala administrationen och de lokala kontoren ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/15/20000515BIT00730/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/15/20000515BIT00730/bit0002.pdf