OBOS och Bredbåndsfabrikken tecknar ramavtal

OBOS och Bredbåndsfabrikken tecknar ramavtal - OBOS bostadsföreningar med boende får erbjudande om landets snabbaste Internetförbindelse Ett omfattande ramavtal har tecknats mellan Bredbåndsfabrikken och OBOS, Norges största fastighetsförvaltare. Avtalet innebär att alla som bor i OBOS bostadsföreningar får erbjudande om bredbandsanslutning i hemmet. Ramavtalet gäller alla OBOS bostadsföreningar och deras boende och inom kort kommer de att erbjudas bredband till en låg fast kostnad. Alfred Dahl som har förhandlat fram avtalet för OBOS räkning framhåller att det är viktigt att få så många aktörer som möjligt på banan, och att de erbjuder bra produkter. - Detta är en marknad som fram till nu har varit präglad av för få aktörer och därmed liten konkurrens. Vårt uppdrag är att fungera som en konsumentorganisation för OBOS bostadsföreningar och deras boende. Fler aktörer på nätet innebär större valfrihet för bostadsföreningarna och de boende, säger Dahl. Äkta bredbandalternativ Nils Petter Tetlie på Bredbåndsfabrikken är mycket nöjd med att avtalet är klart. - Detta betyder att OBOS boende får äkta bredband som är bättre än de alternativa anslutningar som konkurrenterna kallar bredband, säger Tetlie. I framtiden kommer de bostadsföreningar som väljer Bredbåndsfabrikken som operatör att överta ägandet av kabeln i fastigheten när avtalet har löpt ut. 10 Mb i båda riktningarna Bredband från Bredbåndsfabrikken innebär en överföringskapacitet på 10Mb i båda riktningarna. Därmed kan de som väljer Bredbåndsfabrikken få landets snabbaste Internetuppkoppling. Inledningsvis kommer de boende att få marknadens snabbaste Internetuppkoppling till ett fast pris samt telefoni till ett mycket konkurrensmässigt pris. -Senare kommer Bredbåndsfabrikken att erbjuda andra interaktiva tjänster genom en egen bredbandsportal. De tjänster som kommer att erbjudas är bland annat billig IP-telefoni, digital-TV, video-on-demand, musik, nätverksspel och distansundervisning, säger Tetlie. Standard Ethernet-teknologi -Avtalet ger OBOS bostadsföreningar och deras boende tillgång till marknadens bästa och snabbaste bredbandslösningar, säger Tetlie. Teknologin som används är en standard Ethernet-teknologi. Den är beprövad så vi vet att den fungerar. Genom avtalet med Bredbåndsfabrikken visar OBOS att företaget är offensivt och att de önskar ge sina förvaltningskunder det bästa erbjudandet, avslutar Tetlie. Inom kort är avtalen med Bredbåndsfabrikkens fiberoptiska nät i Osloregionen klart. För Ytterligare Information Nils Petter Tetlie: 00 46 709 81 9954 Kontakta Bredbåndsfabrikken på telefon 09010 Läs gärna mer på www.bredbandsfabrikken.com Om Bredbåndsfabrikken Bedbandsfabrikken är ett dotterbolag till svenska Bredbandsbolaget, som är marknadsledande inom bredbandskommunikation och erbjuder bredbandstjänster till hushåll och mindre företag. Bolaget bildades i Sverige sommaren 1998 och ägs av bland annat Framfab, the Carlyle Group, Intel, Investor, Morgan Stanley Dean Witter, NLT och Novestra ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/16/20000516BIT00990/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/16/20000516BIT00990/bit0002.pdf