Bringwell-koncernen skriver internationellt avtal för ett nyutvecklat viktreduktionspreparat samt ytterligare tre exportavtal. Bringwell International har signerat ett internationellt avtal med det svenska forskningsbolaget Multi Pharma för ett helt nyutvecklat viktreduktionspreparat. Avtalet ger Bringwell exklusiva distributionsrättigheter till den nyutvecklade substansen XSIII(TM) som går under eget varumärke CUUR®, initialt i nio europeiska länder samt USA. XSIII(TM) är en modern multifunktionell viktminskningssubstans som är utvecklat av den svenks-polske professorn Marcin Krotkiewski. Prof. Krotkiewski har bland annat varit verksam under 30 år vid Sahlgrenska akademiska Universitets sjukhus i Göteborg, och har publicerat över 260 medicinska artiklar om övervikt och metaboliska problem. Bringwell International har fått exklusiva rättigheter till substansvarumärket XSIII(TM) i nio europeiska länder och USA. Substansen XSIII(TM) kommer att marknadsföras under eget varumärket CUUR® via ledande distributörer för de respektive marknaderna. Avtalet med Multi Pharma innefattar också ytterligare forskningsutveckling av XSIII(TM) samt tillgång till ledande expertis inom övervikt och metaboliska problem. Bringwell har redan signerat exportavtal med ledande distributörer för Finland, Norge och Sverige, vilket ger en ackumulerad omsättning på minimum 21 MSEK per år. Förhandlingar pågår även med de övriga länderna som omfattas av rättigheterna. CUUR® kommer att lanseras löpande fr o m januari 2004. VD för Bringwell Ulf Söderberg säger "Avtalen med Multi Pharma och substansen XSIII(TM) ger en stark strategisk plattform inom vårt nya affärsområde med egenutvecklade varumärken för den internationella marknaden. Detta möjliggör i sin tur en snabb expansion, ökad omsättning och lönsamhet för koncernen", avslutar Ulf Söderberg. Upplysningar lämnas av: Ulf Söderberg, VD Bringwell International AB, tel. +46 8 412 72 00, +46 708 13 22 81 Anders Struksnes, affärsutvecklingschef Bringwell International AB, tel. +47 911 98 94 2 Bringwell International AB (publ.) är en internationell handelsverksamhet inom hälsa med fokus på egenutvecklade och patenterade varumärken och substanser. Dotterbolaget USP Health Care AB arbetar med produktutveckling och försäljning av egenvårdsprodukter till återförsäljare, både nationellt och internationellt. Bringwell International AB är noterat på OM Stockholmsbörsen, Nya Marknaden. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/28/20031028BIT01020/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/28/20031028BIT01020/wkr0002.pdf