Bringwell övertar viktminskningspreparatet Thin400 för Norden

Bringwell har övertagit varumärkesrättigheterna till viktminskningspreparatet Thin400 av SCN. Övertagandet innebär att produkten kommer få full lansering i Norden genom Bringwell. Bringwell kommer att ge SCN en royalty per såld produkt upp till ett visst antal förpackningar som betalning för rättigheterna. Thin400 är ett patenterat och varumärkesskyddat naturligt kosttillskott för viktkontroll. Thin400 är baserad på den patenterade substansen Xanthigen. Bringwell skriver ett exklusivt licensavtal med det amerikanska bolaget P.L. Thomas & Co för distribution och marknadsföring av Xanthigen i Norden. ”Detta stärker Bringwells produktportfölj och ökar Bringwells andel egna varumärken. Bringwell säljer produkten sen tidigare i Finland med en omsättning om ca 5 MSEK och nu lanseras den i Sverige och Norge”, säger David Rönnberg VD på Bringwell. Om Bringwell: Bringwell är Nordens ledande leverantör av egenvårdsprodukter. Bolaget omsatte 742,9 MSEK under 2009, med en bruttomarginal om över 62 %. Bringwells strategi är att växa såväl organiskt som genom förvärv. Under 2008 förvärvade Bringwell de nordiska rättigheterna för några av Skandinaviens viktigaste hälsokostprodukter Kan Jang, Chi San, Chisandra, Arctic Root, Rysk rot och Femineral. Därutöver förvärvades Biokraft AB som ger Bringwell utökad produktionskapacitet samt bredare produktportfölj. För mer information kontakta: David Rönnberg, VD Bringwell tel. +46 8 412 72 00, e-post: david.ronnberg@bringwell.com Bringwell AB (publ) som är anslutet till First North, Evli Bank Plc. är dess Certified Adviser. Bringwell utvecklar egna kliniskt dokumenterade varumärken och patenterade substanser. I tillägg till egna varumärken inlicensierar Bringwell intressanta produkter till den nordiska marknaden. Läs mer på www.bringwell.com