Från internetmisslyckande till internationell handelsverksamhet

Från internetmisslyckande till internationell handelsverksamhet Efter en omfattande restrukturering av den misslyckade internetverksamheten med 80 miljoner i förlustavdrag vänder Bringwell International kursen och bygger upp en internationell handelsverksamhet. Plattformen för denna är naturmedel, OTC-produkter och kosmetik. Bringwell kommer inom kort att sammanslås med det svenska kosmetikföretaget Ethics Cosmeceutical AB samt stärka kassan med 2.000.000 SEK genom en industriell affär som också ger öppning till internationella distributionskanaler. Ethics Cosmeceutical AB utvecklar och säljer kosmetiska och medicinska hudvårdsprodukter, innehållande den patenterade substansen CC1, på den internationella marknaden via olika distributörer. Avtal är så här långt undertecknade med distributörer för de skandinaviska länderna. Avtalsförhandlingar pågår för närvarande även med andra aktörer på den internationella marknaden. Genom fusionen får Bringwell tillgång till en internationell marknad inom segmentet "cosmeceuticals" - en ny och het trend på kosmetikmarknaden - hudvård inom gränslandet mellan medicin och kosmetik. Försäljningsutvecklingen i främst USA är explosionsartad. För Bringwell kommer detta på sikt innebära en god lönsamhetsutveckling. Bringwell har också stärkt kassan genom en industriell affär med ett danskt hälso- och utvecklingsbolag vars huvudägare har stått bakom ett flertal internationella framgångar inom hälso-, kosmetik- och naturmedelsbranschen. Den förändrade ägarstrukturen i Bringwell öppnar också upp dörren för nya internationella kontakter, substanser och distributionskanaler. "Vi satsar på att utveckla egna varumärken för den internationella marknaden. Ethics patenterade substans CC1 ger mycket spännande möjligheter både som varumärke och som substans for internationell licensiering och försäljning", säger Anders Struksnes, en av grundarna till Ethics. Han har de senaste åren varit nyckelperson i uppbyggandet av det norska börsnoterade succéföretaget Natural ASA. Struksnes som representerar en av de nya resurspersonerna i Bringwell har en lång internationell erfarenhet av utveckling av hälsobranschen. "Vi är nu i slutfasen av en omstrukturering för Bringwell och kan återigen fokusera på intäkts- och lönsamhetsskapande verksamhet. Vi har bra förutsättningar som möjliggör en ökad omsättning förenat med god lönsamhet", avslutar Ulf Söderberg. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/22/20030522BIT01050/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/22/20030522BIT01050/wkr0002.pdf