Sveafastigheter öppnar kontor i Helsingfors och Malmö

I samband med att bolagets tredje fond, Sveafastigheter Fund III, nu etablerats öppnar Sveafastigheter kontor i Helsingfors och Malmö och har anställt medarbetare vid båda kontoren.

I Helsingfors kommer Patrick Gylling, som tidigare bland annat varit delägare i HGR Property Partners, en av Sveafastigheters lokala samarbetspartners på den finska marknaden, och arbetat på bland annat Morgan Stanleys fastighetsfond MSREF, att leda Sveafastigheters finska verksamhet med ett särskilt fokus på förvärv. I dag finns förutom Patrick två ytterligare medarbetare vid Helsingforskontoret och målsättningen är att inom kort anställa ytterligare personer inom såväl transaktion och business controlling. Kontoret avses ha sex till sju anställda inom det närmaste året. Patrick Gylling går även in som partner i managementbolaget för Sveafastigheter Fund III. I Malmö kommer Per Erlandsson, tidigare partner och VD på Leimdörfer, att arbeta på Sveafastigheter med förvärvsmöjligheter samt med att utöka Sveafastigheters nät av lokala samarbetspartners i Öresundsregionen. Per Erlandsson är delägare i Sveafastigheters managementbolag sedan starten 2003. Sveafastigheter Fund III kommer att fokusera främst på investeringar i Sverige och Finland och i andra hand på förvärv i Norge och Danmark. Fonden kan även investera en begränsad del av sitt totala kapital i de baltiska staterna. – Vi är glada över att kunna välkomna Patrick, Per och de andra medarbetarna på våra nya kontor. Vi ser en stor fördel i att ha lokal närvaro på delmarknader som tillhör de viktigaste för vår verksamhet. Både Patrick och Per är personer vi arbetat med i olika konstellationer under ett flertal år och som vi känner väl, såväl professionellt som privat. Vi ser fram emot de nya affärsmöjligheter och samarbeten våra nya kontor kommer att ge upphov till, säger Simon de Château, VD för Sveafastigheter.